Infographic: Zzp’er weigert tariefverlaging

Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Eén op de tien zzp’ers verlaagt het tarief niet

NIEUWEGEIN – De zzp’er is steeds minder geneigd het tarief te verlagen. Op alle gevraagde omstandigheden betreffende tariefverlaging was een sterke daling te merken. Eén op de tien zzp’ers verlaagt het tarief onder geen enkele omstandigheid. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1008 zzp’ers in opdracht van Brainnet.

“De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat het tarief steeds belangrijker wordt. Dat zie ik als een positieve ontwikkeling. Omdat de zzp’er zelf verantwoordelijk is voor de opbouw van het uurtarief, rekening houdend met onder andere pensioen, verzekeringen, vrije dagen en ziekte. Door een marktconform uurtarief te hanteren, kan de zzp’er zorgeloos zijn vak blijven uitoefenen”, aldus Anne Meint Bouma, directeur Brainnet.

De zzp’er verlaagt het tarief steeds minder voor opdrachten die goed zijn voor de persoonlijke ontwikkeling (-13%), mogelijkheid tot thuiswerken (-12%) en een opdrachtgever die goed staat op het CV (-11%).

Wie zijn de beste opdrachtgevers van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste opdrachtgevers van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een opdrachtgever? Download de whitepaper gratis.

Meer info

Overstag bij zekerheid

De belangrijkste redenen voor zzp’ers om het tarief toch te verlagen zijn vooral vanwege de lengte van de opdracht met het oog op zekerheid (47%), de inhoud van de opdracht (32%), een korte reisafstand/-tijd (32%), een opdracht bij een langdurige (netwerk)relatie (31%) of het uitzicht op vervolg (28%).

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.008 zzp’ers in Nederland. Uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Brainnet. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
 (download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →