De vraag naar flexwerkers groeit. Of de uitzenders al die mensen gaan leveren, is de vraag, zo blijkt op een congres afgelopen vrijdag. De crisis van 2008 heeft het tij gekeerd. Het aannemen van vast personeel is niet langer een automatisme. Bedrijven gaan structureler na welke vacatures kunnen worden vervuld door flexwerkers.
Dit blijkt uit gesprekken met 25 grote inleners van tijdelijke arbeidskrachten in Nederland die Frans Pigeaud van het Amersfoortse adviesbureau The Bridge heeft gevoerd. Pigeaud geeft zijn bevindingen vandaag in Rotterdam op de jaarlijkse World Employment Conference van Ciett, de internationale organisatie van uitzenders.
‘Ik stel vast dat de vraag naar flexwerk groeit doordat organisaties de inzet van werknemers steeds scherper willen aansturen.’
Transparantie
De drijfveer is volgens Pigeaud de transparantie van prijzen en condities. Dat maakt dat organisaties voortdurend 100% kostenefficiënt moeten zijn. ‘Met als gevolg dat alle marktpartijen, van toeleveranciers tot producenten en klanten, elkaar genadeloos afrekenen op kosten en prestatie. Perfect organiseren is het devies.’
De eis om scherper aan de wind te zeilen, legt volgens Pigeaud veel druk op organisaties. Ze proberen die te pareren door meer projectmatig te werken waarbij een kleine kern van vast personeel aanstuurt en een groeiende schil van flexwerkers het projectwerk uitvoert.
Pigeaud: ‘Bedrijven krijgen daardoor wel vele soorten leveranciers van flexwerkers om zich heen. Het gaat straks dus niet om inkoopconcentratie, waarbij een uitzendbureau alle flexwerkers levert voor een bedrijf, maar om het organiseren van de juiste werkvormen voor flexwerkers met specifieke kwaliteiten die voor bepaalde werkzaamheden vereist zijn.’
Dat alles moet gemanaged worden met ‘flex-mixmanagement’. Sommige bedrijven houden dit in eigen hand, andere besteden het uit. Waarschijnlijk gaan niet uitsluitend uitzenders hiervan profiteren, meent Pigeaud. Hij stelt dat de ondervraagde organisaties menen dat uitzenders onvoldoende meegaan in de eisen van snelheid en efficiëntie en betrouwbaarheid. ‘De slimme spelers in de uitzendmarkt worden zich onderhand bewust van de nieuwe vraag.’
‘Voor piek en ziek’
Pigeaud stelt voorop dat de ‘gewone’ vraag naar tijdelijk personeel ‘voor piek en ziek’, blijft bestaan, al wordt dat meer puur een kostenzaak. Daarnaast zal de groeiende behoefte aan flexwerkers en het management van flexwerk de wedijver in de uitzendsector aanjagen. Behalve uitzenders en detacheerders gaan ook specialistische leveranciers zich in de concurrentiestrijd werpen.
Alle partijen, ook de inhurende organisaties, moeten zich aantrekkelijker maken voor flexwerkers, meent Pigeaud. Want de behoefte aan hen stijgt, terwijl de flexwerker zelf gemakkelijk werk kan vinden wanneer hij wil.
Overigens geldt voor werkgevers dat zij zich aantrekkelijker moeten maken voor het vaste personeel omdat de pensionering van de babyboomers gaat leiden tot vele onvervulbare vacatures en het weglekken van ervaring.
Baas over werk
Pigeaud: ‘Denk als werkgever niet dat je alles in de klauw hebt door je flex-mix te managen. Steeds meer mensen willen baas zijn over hun werk. Ze zeggen, “ik ben het bedrijf”. Ze willen bepalen waar en wanneer ze werken, het werk moet leerzaam zijn en moet in hun privéleven passen. Iedereen denkt steeds dat dit alleen bij de jongste werknemers leeft, maar het gaat ook op voor 50-plussers.’
Bron: fd.nl