Zzp’er haalt substantiële omzet via sociale media

NOORDBEEMSTER, 10 maart 2010 – Het eerste kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer heeft uitgewezen dat maar liefst 86,6% van de ondervraagde zelfstandig ondernemers actief is op online sociale netwerken. LinkedIn geniet hier met 82,6% duidelijk de voorkeur, op lange afstand gevolgd door Twitter met 19,6%. Gemiddeld besteden zpp’ers jaarlijks 25% van hun tijd aan acquisitie – een kwart van de ondervraagden geeft aan weleens één of meerdere opdrachten uit de nieuwe sociale media te hebben gegenereerd.


Het ZZP-panel, dat inmiddels uit 940 zelfstandigen uit 15 verschillende sectoren (met de zakelijke dienstverlening als meest vertegenwoordigde sector) bestaat, werd gepeild over terugkerende thema’s zoals ‘vertrouwen in de Nederlandse economie’ en ‘ontwikkeling omzet en resultaat’. Een vast onderdeel van de ZZP Barometer is het actuele thema, waarbij deelnemers een set vragen omtrent een actueel thema voorgelegd krijgen. Dit eerste onderzoek stond de vraag “Hoe werf je opdrachten als zzp’er?” centraal en werd inzicht verkregen in de hoeveelheid tijd die besteed werd voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten en de rol van de nieuwe sociale media (LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en Ning).

 


Enkele interessante uitkomsten van de ZZP Barometer zijn:

  • 50,1% is het in meer of mindere mate eens met de stelling “De Nederlandse economie staat er over 6 maanden beter voor dan nu”, tegenover 17,9% oneens.
  • Het vertrouwen in de eigen onderneming is met 52,4% optimistisch gestemden tegenover 8,3% pessimisten minstens zo groot.
  • Slechts 2,7% geeft aan te willen of moeten stoppen met de onderneming.
  • Winst als percentage van de omzet is bij vrouwen met 53,7% aanzienlijk hoger dan 40,7% bij mannen.
  • Tweederde van de zzp’ers maakte in het vierde kwartaal van 2009 winst, 16% leed verlies.
  • 73,3% beschikt over financiële reserves, hiervan zegt 31,2% tegenvallende resultaten over een periode langer dan 12 maanden te kunnen opvangen.

 


 

 

Een vooruitblik op de eerste resultaten zal gepresenteerd worden door Esther Raats-Coster (voorzitter PZO) op de ‘Dag van de Zelfstandige’ (10 maart) te Amsterdam. Aansluitend zal het volledige onderzoeksrapport terug te lezen zijn op www.zzpbarometer.nl en zal het voorzien van commentaar verschijnen in een nieuwe rubriek van onebizz magazine. De ZZP Barometer is een initiatief van VictorMundi.com, onebizz, PZO en MarktEffect. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en verschaft deelnemende zzp’ers interessante informatie over waar zij staan ten opzichte van andere zelfstandig ondernemers.

 

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Apppwiki - ZZP Barometer

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer:

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →