Zzp’er ben jij altijd jezelf op je werk?

Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
toekomst-zzp

Kies voor de gulden middenweg

Velen hebben een masker, vooral als het gaat om het bedrijfsleven. We voelen dat we ons anders moeten gedragen op de werkvloer. Professioneler en representatief. We adopteren kenmerken en gedragingen die niet perse ons zelf representeren. Dit fenomeen wordt ook wel impressiemanagement genoemd.

Dit fenomeen komt heel veel voor in ondernemers, op twee manieren. Om hun business te runnen moeten ze om gaan met veel verschillende mensen. Werknemers, leveranciers, klanten of partners. Ze voelen vaak dat ze voor elk een andere benadering en dus masker nodig hebben. Ten tweede zijn ze vaak de leider van het bedrijf. Door de organisatiestructuur wordt er van ze verwacht dat ze meer autoriteit en waarde hebben dan een ander.

Uiteraard zijn dit soort fenomenen uitgebreid onderzocht. De Universiteit van Housten in Texas en de Universiteit van Greenwich in London tonen aan dat er geen samenhang is tussen ons anders voordoen op het werk tegenover hoe we thuis met onze partners, ouder ect doen met betrekking tot hoe gelukkig we zijn thuis en op ons werk.

Lijn recht tegen over dit onderzoek staat een onderzoek van de Harvard Business School. Zij concludeerde dat het promoten bij werknemers om hun zelf te zijn wel zal leiden tot betere sfeer, gelukkigere medewerkers en daar mee een meer winstgevende onderneming.

Door dat ze lijn recht tegen over elkaar staan is er eigenlijk niet veel over te zeggen. Normaliter bij een zelfde uitkomst was het advies natuurlijk het ene door te voeren. Voor nu gaat het volgens ons om de balans. Als we altijd volledig ons zelf zouden zijn wordt het misschien chaos of een beetje te veel van het goede. Wat de productiviteit zou kunnen schaden. Aan de andere kant zou is het wel belangrijk jezelf te zijn. Doordat men altijd maar in een rol zit komt nooit de volledige waarde van de persoon naar buiten. De gulden middenweg lijkt ons hier de beste oplossing.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →