12 manieren om je business om zeep te helpen

How to wreck my business?

De afgelopen weken heb ik u getracht advies en tips mee te geven omtrent uw strategie als zp’er. We hebben onder andere gekeken naar uw missie en visie en de afgelopen blog hebben we gekeken wat we als zzp’ers kunnen leren van de werkwijze van een startup. Vandaag gaan we eens kijken hoe het niet moet. Hier kunnen we namelijk veel van leren.

We bespreken 12 manieren om uw onderneming als zzp’er om zeep te helpen. Uit mijn ervaringen bij FastFlex blijkt dat nog te veel zzp’ers in één of meerdere van de onderstaande valkuilen stappen. Als partner van zzp’ers hopen we dan ook dat dit lijstje u wellicht kan helpen om dit te voorkomen.

How to wreck my business as freelancer?

1.  Uw elevator pitch als iets heiligs te beschouwen

Veel zzp’ers zenden te veel in hun gesprekken met klanten. Daarnaast denken ze dat ze hun pitch altijd en overal moeten verkondigen. Natuurlijk is het van belang dat u zeer kort kunt vertellen wat u doet en waar uw meerwaarde zit. Maar pas op. Klanten willen namelijk wel weten hoe u ze kunt helpen en daarvoor moet u luisteren naar uw klant en zeker niet alleen maar zenden.

2.  Focus alleen maar op uw businessplan

Een businessplan is vaak dichtgetimmerd en nodig om de juiste financiële middelen bij bijvoorbeeld een bank te verkrijgen. Toch is een businessplan eigenlijk helemaal niet belangrijk. Wat je wel moet doen is constant nadenken over je Business model. Ik ken veel ondernemers die zonder compleet uitgewerkt plan veel beter presteren. Denk liever na over strategie, blijf in control, maar besteed vooral niet teveel tijd aan het businessplan.

3.  Iedereen als klant zien

Je moet kiezen om gekozen te worden. Het kan aanlokkelijk zijn om iedereen die je ontmoet (inclusief familie en vrienden) te zien als een potentiële klant. Hierdoor verlies je echter veel tijd en verspil je veel moeite, want veel van deze mensen willen geen zaken met je doen en jij zou geen zaken met hen moeten willen doen. Een duidelijke visie, missie en positionering helpt hierbij. Durf ook nee te zeggen tegen (potentiële) klanten….

4.  Vergeet je markt

Focus is goed maar vergeet niet om constant te markt waarin je werkzaam bent in de gaten te houden. Praat daarom ook gewoon met jouw concullega‘s en concurrenten. Dit houdt je scherp en hierdoor krijg je een goed beeld van de markt. Zoals de Chinese generaal Sun Tzu ooit zei: “keep your friends close and your enemies closer.”

5.  Stunt met uw tarifering

In mijn optiek moet je nooit stunten met je tarifering. Als het goed is weet u wat u waard bent en dat moet u dan ook gewoon vragen. Als u nog nooit commentaar gehad hebt over een te hoge prijs bent u te goedkoop. Vragen omtrent uw prijs horen erbij. Dit uiteraard met mate. Maar de klant bepaalt uw prijs niet.

6.  Alle klanten zijn koning

De klant is altijd koning. Dit is niet de eerste keer dat u dit hoort en dit zo ook zo moeten zijn. Alleen de ene klant is een net iets belangrijkere koning dan de andere klant. U mag dus verschil maken tussen uw klanten. Een klant die veel meer omzet genereert mag u ook meer aandacht geven dan andere klanten. Deze klanten zijn namelijk goud waard. Als u van deze klanten hun verwachtingen een aantal maal overtreft worden zij uitermate tevreden. Zij gaan u dan aanbevelen bij andere. Deze klanten zijn minder prijsgevoelig, kopen meer en vaker en hebben een grotere loyaliteit. Heeft u van deze klanten?

7.  Sluit jezelf op

Te veel zzp’ers denken dat ze zichzelf moeten opsluiten en maar uren moeten draaien om productief te zijn. Dit kan soms goed zijn maar zoek juist ook de locaties op waar andere zzp’ers komen en ga daar eens werken. Dit levert nieuwe kennis, nieuwe energie en nieuwe samenwerkingsverbanden op. Gelukkig zien we in onderzoeken bij FastFlex dat steeds meer zelfstandige professionals dit soort locaties opzoeken om te werken.

8.  Absoluut geen focus hebben

Te veel professionals pakken elke mogelijkheid aan om een project of opdracht te doen die eigenlijk helemaal bij jou op jouw strategie past. Fout! Zorg voor focus en doe alleen datgene dat bijdraagt tot het realiseren van jouw doelen die zijn geformuleerd. Alles wat daar buiten valt, doe je als zzp’er dus niet. Wie dit voor elkaar krijgt heeft de maximale focus.

9.  Denken dat jij zzp’er bent en het dus alleen moet en zal doen

Het is een tijdrovende en vooral dure fout bij veel startende ondernemingen maar helaas nog altijd een groot struikelblok; denken dat je alles zelf wel kunt. Wees niet bang om bij partners, andere zzp’ers en zelf de concurrentie te rade te gaan. Vaak willen zij ook samenwerken om zo de kosten te delen. Samenwerken is key.

10.  Niks willen uitbesteden

Dit punt sluit aan op het vorige punt. Het is een grote fout dat je denkt dat je heel veel oplevert om alles zelf te doen. Je zult inderdaad minder kosten hebben maar wat als jij deze uren gewoon aan opdrachten/projecten zou kunnen werken. Dan is dat uitbesteden van bijvoorbeeld je administratie ineens niet meer zo duur. Te veel zzp’ers durven niets uit te besteden.

11.  Al uw problemen oplossen met geld

Probeer bij opkomende problemen of issues altijd te kijken hoe u dit op een zo goed mogelijke manier kunt oplossen met zo min mogelijke kosten. Het is namelijk te makkelijk om problemen op te lossen met geld.

Wie zijn de beste intermediairs van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste intermediairs van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een intermediair? Download de whitepaper gratis.

Meer info

12.  Niet werken als je geen opdrachten/projecten hebt

Het is een grote denkfout dat je als freelancer alleen tijd hoeft te besteden aan je opdrachten en je boekhouding. Wanneer je geen opdrachten hebt, is het belangrijk dat je je bedrijf verbetert en bedrijfsprocessen optimaliseert.

Bovenstaande zaken zijn natuurlijk slechts een tipje van de sluier. Mocht u echter in geen van deze 12 valkuilen stappen dan bent u al goed bezig.

Niels Huismans
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →