Juridische do’s en dont’s voor bloggende ondernemers

5 juridische blogtips voor zzp’ers

Iedere ondernemer zou moeten bloggen. Het is dé manier om uw dienst of product nog beter in de markt te zetten. Bloggen vergroot de vindbaarheid van uw bedrijf, versterkt uw klantenbinding en is een goedkope manier om te zorgen voor uw marketing. Belangrijk is wel dat u rekening houdt met juridische do’s en dont’s. Want mag u online content van anderen gebruiken? En kunt u potentiële klanten zomaar een nieuwsbrief sturen?

Vijf tips met een juridisch tintje:

1. Maak uw eigen content

Tekst en/of beeld knippen en plakken, is verboden. De rechtmatige eigenaar mag meteen een schadevergoeding eisen en die kan in de duizenden euro’s lopen. Het beste is zelf uw verhalen en foto’s maken. Voor wie dat niet kan of te tijdrovend vindt, zijn er genoeg mogelijkheden. Er bestaan talloze websites (bijv. Pexels.com en de zoeksite Compfight.com) die gratis stockbeeld aanbieden. Lees altijd goed de voorwaarden, want bij de ene site is naamsvermelding niet verplicht en bij de andere weer wel. Video en audio mag u embedden. Naamsvermelding is niet nodig. Voor tekst geldt dat u een samenvatting mag maken van iets wat u heeft gelezen, met link naar de originele bron. Ook mag u citeren uit een andere tekst, zolang u aan bronvermelding doet.

2. Bescherm uw content

Vergeet niet dat ook u auteursrecht heeft; dat rust automatisch op uw online content, wanneer dat enigszins creatief of nieuw is. Sla tekst ook op in Word en zet op uw blog een datum bij uw artikel. Via Google kunt u checken of uw content wordt gebruikt. Als u aanhalingstekens gebruikt, zoekt Google exact op de woorden daartussen. U kunt een afbeelding uploaden of zoeken via de link naar die afbeelding. Wordt uw content zonder toestemming gebruikt? Zorg dat u een standaard brief heeft, dat scheelt tijd. Als u het voldoende vindt dat de content offline wordt gehaald, schrijf dan dat dit binnen 24 uur moet gebeuren. U kunt ook meteen een schadevergoeding eisen; de hoogte mag u in alle redelijkheid zelf bepalen.

3. Verzin een originele naam en schrijf deze in als merknaam

We kennen in Nederland handelsnaamrecht en merknaamrecht. Als uw naam op uw website staat, mag u deze naam voeren. Een concurrerende ondernemer mag niet zomaar dezelfde naam gebruiken, maar iemand mag wel bloggen onder die naam. Niet erg als het om een veelvoorkomende naam gaat – er zijn vast meerdere bakkers die Jansen heten – maar als u een originele naam voor uw onderneming heeft bedacht, is het verstandig deze als merk in te schrijven. Daarmee bent u beschermd tegen andere ondernemers, maar ook tegen bloggers, Facebookpagina’s en producten met dezelfde of een gelijkende naam.

4. Maak een nieuwsbrief

In een nieuwsbrief kunt u uw blogs promoten, maar bijvoorbeeld ook nieuwe producten, diensten of aanbiedingen onder de aandacht van klanten brengen. U mag die nieuwsbrief niet zomaar naar potentiële klanten sturen, want het is wettelijk verplicht om eerst toestemming te vragen. Als mensen zich hebben ingeschreven, weet u zeker dat ze interesse hebben in meer informatie. U kunt bijvoorbeeld de inleiding van uw blogpost opnemen in de nieuwsbrief, met een link naar de post. Hiermee trekt u meer bezoekers naar uw website.

5. Durf!

Onthoud: het gaat er vooral om dát u het doet, dus wees niet te bang om te beginnen met bloggen. Als u bovengenoemde tips gebruikt, kan er weinig misgaan. Vaker dan één keer per week bloggen is niet nodig, maar doe het ook niet minder dan één keer per maand. Even geen tijd? Kies voor een kort bericht en doe de keer daarop een langer, diepgaander artikel. Maak gebruik van uw parate kennis, beschrijf uw ervaringen, interview uw klanten of vraag gastbloggers te schrijven over onderwerpen die voor uw business relevant zijn.

Ziggo_240x130

Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor Ondernemers via LinkedIn .

Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →