Kies de juiste kleding als zzp’er

Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
kleuren

Kleding tips voor een goede eerste indruk

Het moment waarop je jezelf presenteert bij een nieuwe opdrachtgever of klant is het natuurlijk belangrijk een goede indruk te maken. Tenslotte, een eerste indruk maken doe je maar één keer. Het binnenhalen van een opdracht hangt natuurlijk niet alleen af van de eerste kennismaking, maar je geeft wel je visitekaartje af op dat moment. bij het maken van een goede eerste indruk is de juiste kleding erg belangrijk.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Hokje

Meteen in het verkeerde hokje geplaatst worden door een mogelijke opdrachtgever komt maar al te vaak voor. Onbewust speelt jouw kleding – en kleurkeuze tijdens het eerste gesprek met een nieuwe opdrachtgever een grotere rol dan je misschien zou denken. Want, draag je een nette blauwe stropdas, of is dit juist te stijf? Kies je voor een knalrode jurk of ga je voor iets subtieler? Kies je voor een zwart colbert, omdat je hiermee een professionele uitstraling denkt te hebben? En, ga je op witte gympen of zijn nette zwarte schoenen een betere keuze? Het dragen van kleding met een opvallend karakter zal de nieuwe opdrachtgever vaak direct sterke signalen geven. Zo wordt je al snel in een, al dan niet gewenst, hokje geplaatst.
Belangrijk is dus voor vertrek even goed na te denken over jouw kleding en dus duidelijk en zeer bewust voor een outfit te kiezen die gepast is en jouw de juiste uitstraling geeft als zzp’er. Zo ontvangt de mogelijk nieuwe klant, bij binnenkomst, niet de verkeerde signalen. Natuurlijk hoef je niet altijd voor sobere, onopvallende kleding te gaan. Het is de afspraak en branche waar het om draait. Bij de ene afspraak kies je voor iets conventioneler dan bij de andere afspraak. Neem nou bijvoorbeeld de reclamebranche, die is toch net even anders dan de verzekeringswereld. Of een jong bedrijf, ook is net even anders dan een gesetteld bedrijf. Daarnaast blijft natuurlijk altijd uniciteit en eigenheid belangrijk in jouw kledingkeuze. Maar overdrijf het niet. Ga niet altijd in je favoriete grijze ruitjespak als de gelegenheid dat niet wenst. Ook altijd maar voor de dag komen in een spijkerbroek is niet gewenst. Verras maar choqueer niet.

Wat kies je?

Hieronder een aantal kleding -, kleur- en motieftips waar je als zzp’er misschien iets aan hebt, als je weer eens voor de kledingkast staat en een diepe zucht slaakt bij het kiezen van een overhemd of blouse. Of als het tijd is om te shoppen en een goede aanvulling te scoren op de bestaande garderobe.
Bij de eerste samenstelling van jouw garderobe, kun je het best kiezen voor effen stoffen. Designs, motieven opvallende details kun je altijd nog toevoegen. Strepen en ruiten horen bijvoorbeeld vaak bij een typisch werkpak en zijn daarom niet altijd geschikt. Een pak met ruit is het minst formeel en valt onder de ‘casual’ pakken. Als je niet weet wat jouw nieuwe opdrachtgever zal dragen, ga dan voor een effen pak. Veder is hoe donkerder het pak, hoe formeler. De meest formele kleur voor een pak is grijs, op de tweede plaats staat blauw. Draag dus overdag liever geen zwart pak. Ook een mantelpakje hoeft niet per se donker te zijn om toch formeel te ogen. Draag kleuren die je vrouwelijk maken en afkleden.
Combineren is zeker belangrijk. Pak, hemd en das horen te matchen, kies bijpassende kleuren, uit dezelfde kleurgroep. Ga voor één of twee verschillende kleuren uit één groep, maak het niet te bond. Kies bij een das met patroon voor een kleur van het pak of het overhemd. Draag je geen das, zorg dan voor een overhemd met iets meer kleur en een goede, nette kraag. De meest formele kleur voor een hemd was en is nog altijd wit, maar een lichtblauw effen hemd is dat tegenwoordig ook. Hoe meer het hemd afwijkt van deze kleuren, hoe minder formeel.

Signalen

Kleur is bepalend. Als steuntje in de rug daarom een aantal kleuren en de signalen die je hiermee afgeeft. Aan jou de keuze.
Blauw kan bijna altijd, het is een veilige kleur. Betrouwbaarheid en zakelijkheid is de uitstraling. Zwart oogt zakelijk. Deze kleur wordt ook in de creatieve branches veel gedragen, zwart heeft ook iets rebels. Het nadeel met zwarte kleding is dat je ook ongemerkt een afstand creëert tot anderen. Dat kan weer een nadeel zijn. Dus, wanneer teamspirit en sociale vaardigheden belangrijk zijn, is deze kleur misschien iets minder geschikt. Donkerblauw staat voor betrouwbaarheid en zakelijkheid. Voor creatieve branches is blauw een minder goede keuze omdat het te voorspelbaar is. Ook bruin is een prima kleur als je ondersteunende taken verricht. Bruin is een minder geschikte kleur als je op de voorgrond wilt treden Met de kleur geel geeft je het signaal ‘opletten’ af, niet altijd een gewenst effect, wees zuinig met deze kleur. Rood heeft een hoge ‘attentiewaarde’, met rood val je op. Draag alleen rood tijdens een afspraak als je heel zeker bent, want in deze kleur moet je jezelf wel kunnen waarmaken. De kleur paars is, zeker voor dames, een goede optie. Gedurfd, maar niet te zoet. Grijs is mooi, maar combineer dit altijd met een andere kleur. Je wilt natuurlijk niet overkomen als “een grijze muis”. Roze is daarentegen geen echte serieuze kleur, bij belangrijke en formele gesprekken. Het is beter deze kleur dan te vermijden. Deze kleur geeft geen professionele, werkgerelateerde, indruk. Dan tot slot groen, deze kleur staat voor kalmte en rust en de natuur. Milieuvriendelijke bedrijven en organisaties zullen deze kleur zeker waarderen. Wil je iets chiquer, kies dan voor de kleur aqua, blauw-groen.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →