Hoe omgaan met moeilijke klanten? Bekijk deze zzp-tips.

Tips, trucs & checklists
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Los het als zzp’er netjes op

Je hoopt ze nooit tegen te komen maar de praktijk ligt vaak even anders. Lastige klanten, elke ondernemer krijgt er vroeg of laat vaak of eens mee te maken. Hoe ga je hier nu het beste mee om en hoe komt het dat hij lastig of moeilijk doet?

Eerlijkheid en transparantie

De vraag bij lastige klanten zou moeten zijn: Zijn het moeilijke klanten of hebben ze iets verkeerd begrepen? Hebben wij iets verkeerd begrepen? Veel klanten raken namelijk gefrustreerd als ze niet gehoord worden of begrepen. Zoek uit wat er mis gegaan is en los het netjes op. Eén vertrekkende klant betekent vaak dat er meer meegesleurd worden. Je wilt niet weten hoe vaak er miscommunicatie ontstaat door onduidelijke tekst, voorwaarden en/of geen duidelijk overzicht van wat je precies koopt of afneemt. Eerlijkheid en transparantie voorkomt veel van dit soort miscommunicatie.

Duidelijkheid

Klanten hebben altijd gelijk. Dit wil niet zeggen dat je altijd alles voor ze moet doen of aanpassen. Soms is afscheid nemen een betere optie. Want als elke klant persoonlijke aandacht en wensen heeft terwijl jij een standaard product levert kan je niet meer bezig zijn met je kerntaken. Bedank de klant voor de interesse en wees duidelijk dat het niet gaat werken tussen jullie. Gaat het toch mis en wil je de klant graag behouden. Overval de klant dan met een excellente klantenservice en beken meteen de fout. Bel als ondernemer om je excuses aan te bieden. Dit zal er bij de meeste klanten voor zorgen dat ze toch bij je blijven. Gaan ze daarna toch weg dan zijn ze gewoon niet over te halen naar jouw product of dienst.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →