Flash forward, anticiperen op millennial is cruciaal!
De arbeidsmarkt staat voor grote veranderingen. De ontwikkeling van nieuwe technologieën, de millennial-generatie en nieuwe organisatiestructuren staan aan de basis van een verschuiving binnen de arbeidsmarkt waarin flexibele arbeid centraal staat. Het aantal zelfstandige professionals, zzp’ers gaat in Nederland langzaam richting de 1 miljoen. Een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt lijkt, ondanks wet- en regelgeving, onomkeerbaar en het Nederlandse bedrijfsleven wordt in toenemende mate afhankelijk van het vakmanschap van zzp’ers. In de nabije toekomst zal de millennial generatie (geboren tussen 1980 en 2000) deze flexibele arbeidsmarkt domineren. Niels Huismans, Business Developer bij FastFlex legt uit hoe deze zzp’ers het nieuwe bedrijf vormen.
Waar het lot van zelfstandige professionals voorheen in de handen van grote organisaties leek te liggen, draait dat in de nabije toekomst 180 graden. Zzp’ers winnen aan aanzien en hun flexibiliteit en vakmanschap zijn nodig om organisaties veranderlijk te houden en kenniskloven te overbruggen. Organisaties hebben echter nog genoeg te leren op het gebied van millennials en het juist faciliteren van professionals binnen de flexschil. “Een goed ontwikkelde flexibele schil wordt aankomende jaren een belangrijk thema voor het bedrijfsleven. Deze flexibele schil is er niet alleen meer voor piek en ziek. Steeds meer organisaties komen er achter dat zzp’ers nodig zijn om te kunnen innoveren en blijven te bestaan. De millennial speelt hierbij een grote rol en anticiperen op deze generatie zzp’ers is cruciaal’, aldus Niels.
Een nieuwe generatie
Over vijf jaar bestaat meer dan driekwart van de Nederlandse beroepsbevolking uit werknemers van de millennial-generatie. Een groot deel van deze generatie bestaat uit zelfstandige professionals en weet als geen ander hoe het is om freelance te werken. Deze ‘digital natives’ zijn opgegroeid met computers, mobiele telefoons en tables en zijn minder gebonden aan vaste werktijden en –plekken. “Soms is het enige dat zij nodig hebben om hun werk te doen is een goede internetverbinding. Dit is dus een mobiele generatie, in een zeer brede zin van het woord”, stelt Niels.
Millennials hebben heel andere verwachtingen van zingeving en werk ten opzichte van eerdere generaties. Uit recent onderzoek van FastFlex blijkt dat ruim 65% van de zzp’ers de voorkeur geeft aan het werken voor een start-up in plaats van multinationals. “De millennial wil zich kunnen identificeren met de kernwaarden van hun opdrachtgever”, aldus Niels. “De grens tussen werk en privé vervaagt en work-life balance wordt een achterhaald concept.”
De gemiddelde duur van veel huidige functies daalt en daar kunnen millennials goed op inspelen. Millennials zijn echte kennisdelers. Ze netwerken veel en delen graag kennis met gelijkgestemden. Zij zijn in staat om sneller op te starten in nieuwe werkomgevingen, want door het delen van kennis blijven zij minder hangen bij bedrijfsspecifieke kennis.
Zelfstandigen aan de macht
De macht ligt niet langer bij de organisatie, maar bij de zzp’er. Want zij zijn volgens Niels het nieuwe bedrijf. Gemotiveerde millennial zzp’ers gaan een onuitwisbare indruk maken. “Groepen zzp’ers zullen steeds meer functies van grote organisaties overnemen. Zij werken doelgerichter dan logge organisaties en nemen in de toekomst complete projectorganisaties over. Zzp’ers hebben de toekomst in handen.”
==========================================================================================================================================================================
3 tips voor opdrachtgevers en zzp’ers
Tip 1: Communities
De komende jaren wordt het voor organisaties nog lastiger om talentvolle zzp’ers te vinden. Het eigen netwerk van organisaties, bijvoorbeeld online communities, is erg belangrijk. Investeer dus in je zzp-netwerk. Voor zzp’ers wordt het van belang om zich ook daadwerkelijk te mengen in interessante netwerken en communities. Denk dus al na over wat je in de toekomst zou willen gaan doen en probeer daar al aansluiting bij te vinden.
Tip 2: Pak je vrijheid
Projectbeschrijvingen zijn vaak dichtgetimmerd, waardoor er weinig creatieve vrijheden voor de professional is. Organisaties moeten deze vrijheid faciliteren maar zzp’ers moeten dit ook proactief oppakken. Je kunt als zelfstandigen dan echt excelleren en je toegevoegde waarde nog vergroten.
Tip 3: Gelijkwaardigheid en oprechte betrokkenheid
Hoewel je als zelfstandige met een reden zelfstandig bent geworden, is de behoefte aan erkenning van de opdrachtgever net zo groot als bij vast personeel. Organisaties moeten vaker gelijkwaardigheid creëren tussen hun vaste en flexibele schil. Echter zul jij als zzp’er dit ook actiever moeten opzoeken. Zorg dat je als zzp’er betrokken raakt bij organisaties waar jij je goed bij voelt. Durf nee te zeggen tegen organisaties waar dit niet zo is. Dit is voor jou en voor de organisaties alleen maar een zegen.
==========================================================================================================================================================================