Professionele nieuwsbrief voor de zzp’er
De nieuwsbrief is een goed instrument om jouw klanten en andere relaties op de hoogte te houden van nieuwe producten, diensten, aanbiedingen en bedrijfsnieuwtjes. Hieronder geven wij jouw vijf tips om een professionele nieuwsbrief te maken.
Herkenbaarheid
Zorg dat de ontvangers je nieuwsbrief herkennen. Dit kan je doen door een vaste indeling van de nieuwsbrief. Zorg dat je bijvoorbeeld tips, klant cases ect op vaste plekken houdt met dezelfde huisstijl. Zo wordt je nieuwsbrief sneller de volgende keer dat je hem stuurt geopend omdat jouw klanten er vertrouwd mee zijn geraakt.
Test-mail
Niets is knulliger dan dat de ontvangers jouw mail niet kunnen zien. Doordat je niet getest hebt hoe hij er uit komt te zien in verschillende browsers, verschillende email clients (Thunderbird, Gmail, Hotmail, Outlook, Victor Mundi, ect). Zorg er voor dat je dit elke keer test. Al je geïnvesteerde tijd is weg als nieuwsbrief niet geopend wordt. Dit gebeurt vaker dan je denkt en maak het dus deel van je checklist.
A/B test
Door a/b testen met twee verschillende versies van je nieuwsbrief uit te sturen, kunnen er significante resultaten geboekt worden. Stuur eens naar 50% van de ontvangers een korte versie en de andere 50% een langere versie en zie wat het verschil is. Dit zelfde geldt voor plaatjes, kopteksten, onderwerpen en openingszinnen.
Web-versie
Door verschillende redenen kan het zijn dat ontvangers gewoon jouw nieuwsbrief niet goed kunnen zien. Bied ze dan de mogelijkheid om de nieuwsbrief als nog te bekijken in de browser. Vaak met een tekst als: klik hier als je deze mail niet goed kan lezen. Dit zorgt dat je geïnteresseerde lezer die de nieuwsbrief niet goed kan zien toch nog netjes kunt bedienen.
Frequentie en tijd
Om verschillende reden is de verzend tijd en frequentie erg belangrijk. Iedereen weet wel hoe irritant het is als je elke dag een nieuwsbrief ontvangt of andere onzin. Zorgt dat je klanten of belanghebbenden niet te vaak stoort. Een vuistregel is om niet vaker dan 1 x per week en niet minder dan 1 x per maand te publiceren. Door goed te monitoren wat de openingsrate is van de email kan je gemakkelijk testen hoe vaak te vaak is. Begin met een aantal keer 1 keer per maand een nieuwsbrief te sturen en wacht tot de openingsrate gemiddeld gezien stabiel is en verander dan de frequentie.
Er is veel onderzoek gedaan naar de tijden waarop een nieuwsbrief verzenden het meest effectief is. Gemiddeld gezien komt er uit al deze onderzoeken dat het op dinsdag en donderdag tussen 13.00 en 17.00 het meest effectief zou zijn qua openingsrate. Dit zegt niet alles omdat het gemiddeld gezien is en brand en branche afhankelijk is