Missie en visie goed uitgangspunt voor strategie zzp’er 

Een strategie als zzp’er

Het afgelopen jaar werd duidelijk dat bedrijven echt niet meer reactief om kunnen gaan met hun uitgaande vraag van opdrachten, projecten en vacatures. Het uitzetten van een vacature of aanvraag is niet meer voldoende. Dit model wordt ook wel ‘post and pray’ genoemd en is definitief verleden tijd. Bedrijven en organisaties moeten in deze tijden bezig zijn met goed opdracht- en werkgeverschap en met het ontwikkelen van pools, tribes en communities om toegang tot de juiste expertise in de komende jaren te behouden. Ook ‘time tot hire’ moet het komende jaar verder verkort worden. Dit alles is niets nieuws. Veel ‘experts’ roepen dit al enig tijd maar het lijkt er nu ook op dat bedrijven hier echt werk van gaan maken. Voordat er een bepaalde vraag is willen organisatie al op een bepaalde manier verbonden zijn met goede, nee beter nog, de juiste professional. Vanuit mijn eigen functies, als business developer bij FastFlex, merk ik dat steeds vaker.

Tot dusver allemaal goed. Nu verbaas ik me wel al enige tijd over het feit dat veel zelfstandige professionals nog wel in de oude “post and pray” modus zitten. Binnen organisaties brengen zij vaak vernieuwing maar in hun eigen bedrijf gebeurd dit vaak niet. Zij schrijven zich in op vele marktplaatsen en platforms waar opdrachten geplaatst worden. Zij gaan nog wel erg reactief te werk. Ik merk dat zzp’ers die tijd en energie steken in hun eigen strategie dit reactieve makkelijker los kunnen laten. Door een duidelijke strategie van je zzp-schap te hebben zet je een duidelijkere koers. Het wordt helder voor wat voor soort bedrijven je wilt werken, wat voor opdrachten je wilt doen en waar jouw kracht nu echt ligt. Je weet beter waar je heen wilt gaan als zzp’er en weet dus ook wat daar voor nodig is. Het volgen van de juiste opleiding is daar ook een voorbeeld van. Focus, focus en nog meer focus. Durf je neer te zetten in de markt. Maak hier ook tijd voor als je momenteel wel voldoende klussen of opdrachten hebt.

De vraag die veel zelfstandige professionals zullen hebben is hoe ze dit nu in praktijk kunnen brengen. Stap één in dit proces is om zeer goed na te denken over je “why”, hier schreef ik eerder al een artikel over. Mocht dit helder zijn dan is het goed om dit wat breder te pakken en over de rest van je strategie na te denken. Succesvolle ondernemingen hebben een visie en een missie. Zij ontwikkelen een strategie om die visie te realiseren en brengen die strategie in praktijk in alles wat zij doen. Een strategisch kader kan ook voor de zzp’er van waarde zijn om zich beter te positioneren, en zodoende ook, te onderscheiden in de markt. Net als voor bedrijven is het op papier krijgen van je missie en visie een goed uitgangspunt voor je strategisch kader. Je hoeft dit niet te overdrijven maar het belang hiervan moet niet onderschat worden. Formuleer het kort maar krachtig. Het moet in principe op een achterkant van een bierviltje passen.

Je missie en visie zijn als het goed is bepalend voor wat je doet en vooral ook wat je NIET doet. Een duidelijke missie en visie helpen je bij het maken van belangrijke ondernemerskeuzes. Ze geven je richting en zijn als het ware de navigatie van je bedrijf. De meeste zzp’ers, freelancers en kleinere bedrijven hebben dit echter niet. Het zit wel ‘ergens’ in je, maar duidelijk op papier staat het niet. Als je niet in één of enkele zinnen kan vertellen waarom jij als zelfstandige professional bestaat, is het voor potentiële opdrachtgevers moeilijk om te bepalen of ze met jou in zee moeten gaan.

Door antwoord te geven op onderstaande vragen, kun je een beter beeld bij je eigen missie en visie krijgen.

Missie Visie
Waar sta ik als professional 100% voor? Waar gaan ik als professional 100% voor?
Wie ben ik? Hoe ga ik met de buitenwereld om?
Wat is mijn identiteit? Hoe wil ik dat mijn toekomst als professional eruit ziet?
Wat zijn mijn waarden? Wat is mijn droom als professional?
Hoe ziet je onderneming/zzp-schap er over 5 of 10 jaar uit? Op wie en wat richt jij je? (marktoriëntatie)
  • Je missie is in principe tijdloos maar je visie kan worden bijgesteld;
  • Je missie is gericht op jezelf als professional en je visie is gericht op jouw (werk)omgeving;
  • Je missie is een uitdrukking van wat je met je zzp-schap wilt;
  • Je visie is je drive waardoor jij op weg gaat.

Ik merk dat veel professionals vaak moeite hebben met het opstellen van hun missie. Daarom hierbij een aantal tips voor een krachtige missie:

  • Denk buiten de kaders van je diensten en kijk naar het grotere geheel van jouw zzp-schap.
  • Zorg voor motivatie en leg een link naar de doelstelling van jou onderneming.
  • Probeer niet alle onderliggende gedachten en unieke eigenschappen in je missie te zetten. Deze kun je terug laten komen op jouw website bijvoorbeeld.
  • Zorg dat je echt helder krijgt waar jouw onderscheidend vermogen ligt.
  • Zorg dat je geen algemeenheden gaat benoemen maar ga voor inhoud. Iedereen doet namelijk zaken “goed”.
  • Gebruik geen vakjargon.
  • Vraag om input. Leg je concept missie voor aan andere zzp’ers of aan familie. Is het duidelijk en herkennen ze het?
  • Durf ook je missie aan te passen indien nodig. Je missie zorgt voor een consistente identiteit en het is het anker van je zzp-schap. Echter geen bedrijf of zzp’er blijft altijd helemaal hetzelfde, en daarom zal je de missie soms moeten aanpassen aan de nieuwe situatie en de weg die je bedrijf aflegt naar door jouw gestelde doelen.

Mocht je nu al duidelijk je visie en missie op papier hebben staan en je wilt toch nog verder aan de slag met jouw strategisch kader dan kun je ook eens kijken naar het model genaamd ‘Business Model You’. Dit is gebaseerd op het ‘Business Model Canvas’ model.

Ik gun iedere zzp’er een duidelijke missie en visie. Het kan helpen duidelijkere keuzes te maken. Ook als zzp’er zal je zelf keuzes moeten maken om gekozen te worden…..

“Zzp’ers brengen vernieuwing en innovatie binnen bedrijven maar moeten dit ook inbrengen in hun eigen zzp-schap”

“Ook zzp’ers moeten kiezen om zelf gekozen te worden. Daar moeten ook zij tijd en energie voor vrij maken….”

“Niet alleen een leven lang leren is een belangrijk credo maar voor zzp’ers geldt ook: ‘een leven lang werken aan je zzp-schap”

Niels Huismans
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →