Bouw een sterk internationaal netwerk
Mensen leren kennen en relaties opbouwen: niet iedereen vindt het makkelijk, maar volgens Floor Nobels is het een must. Zeker in een tijdperk waarin grenzen vervagen en zakendoen in het buitenland steeds makkelijker wordt. De internationaal recruitment specialist woont en werkt in China, waar zij hoogopgeleide Chinese professionals werft voor Nederlandse bedrijven die zakendoen met China. Nobels deelt hier haar beste tips om een sterk internationaal netwerk op te bouwen.
Zeven tips om internationaal connecties te maken:
1. Heb lef!
“Stap op mensen af, of stuur ze een bericht. Iedereen is in voor een leuk verhaal of een goede vraag. Stel voor om eens samen koffie te drinken of om te Skypen. Het praat makkelijker als je elkaar ziet. Het klinkt misschien simpel, maar sommige mensen vinden het moeilijk om connecties te maken. Toch is het echt een kwestie van gewoon doen. Probeer het! Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat iemand niet reageert? Mensen zijn druk en vergeten weleens wat. Herinner diegene er later nog eens aan. Haak vooral niet te snel af.”
2. Pas jezelf niet te veel aan
“Het is goed om alert te zijn op cultuurverschillen, maar zorg dat het niet geforceerd wordt. In Duitsland bijvoorbeeld gaat het zakendoen formeler dan bij ons. Daar kun je een beetje rekening mee houden, maar blijf vooral dicht bij jezelf. Je leert al doende. Zo vond ik emoticons voordat ik naar China verhuisde suf, maar eenmaal daar kreeg ik van zakelijke contacten continu smileys en stickers. Intussen ben ik een echte fan geworden en gebruik ik ze ook vaak. Bij klanten houd ik rekening met ‘sluitingstijden’, die stuur ik niet zomaar een bericht als ik weet dat het bij hen midden in de nacht is. Bij mijn Chinese teamleden of Nederlandse freelancers met wie ik samenwerk, doe ik dat wel; we weten van elkaar dat we kijken en reageren wanneer het ons uitkomt.”
3. Gok niet op één social medium
“Het is niet slim om je zakelijk gezien maar op een sociaal netwerk te richten. Kijk maar naar Hyves, dat bestaat niet meer. Bovendien worden er overal ter wereld weer andere netwerken gebruikt. WeChat, LinkedIn en Twitter: op die drie focus ik me nu. Facebook en Instagram gebruik ik privé. Ik gebruik WeChat omdat dat in China het meest wordt gebruikt (650 miljoen gebruikers wereldwijd). Kies altijd voor dat netwerk dat in het land waarin jij zakendoet het beste werkt.”
4. Zorg voor de juiste mix tussen on- en offline
“Je kunt natuurlijk alleen maar mensen toevoegen aan je online netwerken, maar ontmoet elkaar ook eens. Zo leerde ik ooit netwerken van een oude bankdirecteur. Hij nam me mee naar evenementen en borrels. Het was een toegankelijke manier van zakendoen, heel relatiegericht, waarvan ik nu nog de vruchten pluk. De stap van offline naar online was voor mij niet groot. Ik doe wat ik al deed, namelijk mensen leren kennen. Uit oprechte interesse voor elkaar komen vaak mooie opdrachten voort, soms zelfs jaren later.”
5. Toon oprechte interesse
“Dit is dus heel belangrijk. Mensen voelen het als je echt interesse in ze toont, zonder dat commerciële motieven er dik bovenop liggen. Je moet dingen willen weten van de ander, ontdekken wat iemand drijft. En willen leren van die ander. Dan krijg je haakjes, zoals ik ze noem, dingen waardoor jouw naam bij die ander blijft hangen. En de naam van die ander bij jou.”
6. Zoek Nederlanders op
“Woon je in het buitenland? Zoek daar andere Nederlanders op, on- en offline. Maak vrienden. Van hen krijg je de beste tips over de cultuur, de omgang met mensen en de manier van leven en werken. Die lokale kennis is heel belangrijk.”
7. Blijf niet hangen in een Nederlands netwerk
“Die Nederlanders zijn goede contacten, maar vergeet de locals niet. Die vind je bij verenigingen of bijvoorbeeld op fora. Haal de benodigde zakelijke kennis lokaal. Zo heb ik een Chinese accountant en een Chinese advocaat. Zulke mensen hebben een groot netwerk, waar je ook weer gebruik van kunt maken. Voor mijn bedrijf heb ik een Chinese zakenpartner gezocht. We combineren the best of both worlds: hij spreekt de taal en heeft kennis van lokale regelgeving, ik van het internationale zakendoen. We hebben allebei onze eigen toko, maar samen staan wij sterker.”
Dit artikel is geschreven in samenwerking met:
Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.
: