5 principes voor de succesvolle, authentieke zzp’er

Authenticiteit en succes hebben als zzp’er

Succes vloeit vaak voor uit zelfkennis, jezelf zijn en dingen voor jezelf doen, zelfontplooiing als zzp’er. Authenticiteit komt dan vanzelf. Authenticiteit is niet alleen zeggen dat je iets gaat doen maar het ook daadwerkelijk doen, staan voor wat je bent en zegt. En dat is ook precies wat klanten, opdrachtgevers en partners van jou als zzp’er verlangen.

Hoe snel zou je een leider volgen die A zegt maar B doet? Hoe graag maak je afspraken met bedrijven die deze nooit nakomen? Hoe graag beveel jij een product aan wat dít als resultaat belooft, maar dát als resultaat geeft? Zoals de meeste mensen zul je bij al deze scenario’s nogal geïrriteerd raken. Dus wat zijn de vijf belangrijke principes die zzp’ers, zelfstandig ondernemers, freelancers, bedrijven en hun producten en/of diensten succesvol, authentiek maken?

1. Plaats jezelf op één

De meest succesvolle ondernemers zijn dit, omdat ze niet bang zijn om te falen. De drijfveer om iets wél te doen, ook al kan het mislukken, is groter dan de angst om iets níet te doen. Als je niet van jezelf kan houden, niet voor jezelf zorgt en jezelf niet kan aanmoedigen hoe kan je dit dan wel bij anderen doen? Dat kun je niet! Daag jezelf daarom ook uit om in topconditie te zijn. Zowel lichamelijk, geestelijk, financieel en in relaties. Stop tijd in jezelf! Dat kost moed maar zorgt voor respect, meer verantwoordelijkheid, meer passie en uiteindelijk een meer voldaan gevoel.

2. Intense passie

Succesvolle ondernemers kunnen het intense verlangen voelen, de wil om iets aan de man te brengen en om oprecht te helpen of van dienst te zijn. Zij hebben passie voor hun product of dienst. Deze passie en het verlangen om klanten en opdrachtgevers te helpen is wat een succesvol zzp’er nodig heeft. De gevoelloze door geld gedreven ondernemer zal nooit een loyale klantenkring opbouwen en vroeg of laat doet hem dat de das om. Bij een zzp’er met passie voor zijn business komen opdrachtgevers en klanten graag terug.

3. In plaats van oordelen, inspireren

Vind jij het fijn als je gewezen wordt op alle fouten die je maakt of gemaakt hebt? Of heb je liever dat iemand je inspireert, opvrolijkt en luistert naar je verhaal? Iemand die je uitdaagt jezelf te verbeteren en naar een hoger niveau tilt. De meest succesvolle ondernemers zetten tijdelijke problemen om naar duurzame oplossingen en veranderingen. Inspiratie hiervoor komt niet altijd zomaar aanwaaien en kan soms vanuit de meest onverwachte momenten of plekken komen. Sta daarvoor open. Door je mindset te veranderen, te inspireren in plaats van te oordelen, verander je de uitkomst en ook je leven. Alleen zo verhoog je productiviteit en plezier.

4. Vraag en aanbod

Al vaak voordat de behoefte er is creëren succesvolle ondernemers een vraag. Hun producten of diensten lossen problemen op die velen hebben. ‘Vraag’ is een van de weinige economische termen die iedereen wel kent. Vraag stuurt aanbod. Wanneer de vraag groter wordt vindt er groei plaats. Alleen veel ondernemers begrijpen vaak niet echt hoe vraag en aanbod werkt. Hoe hierop in te spelen, het komt allemaal niet vanzelf. Je zult daarom als zzp’er moeten praten met klanten en opdrachtgevers en met ze discussiëren Je moet ontdekken wat ze graag willen kopen, misschien iets wat er nog niet is of om welke diensten ze verlegen zitten. Een probleem oplossen dus, waar veel klanten of opdrachtgevers mee zitten. Vervolgens maak je het dan beschikbaar en drijf je de vraag en het aanbod op.

5. Eigen pad creëren

Ondernemers met succes maken zich niet te druk om falen, ze trekken zich weinig aan wat andere zeggen of denken, omdat ze druk zijn met het verwezenlijken van hun eigen dromen en deze te leven. Zij werken via een eigen pad, een eigen visie in plaats van te kijken wat de concurrent doet en vragen zich af: “Wat als?” en niet “Waarom niet?” Succes is ongelimiteerd en kent vele lagen. Falen is daar een deel van. De geslaagde ondernemers hebben zichzelf vaak voorop gesteld ten koste van de rest. Dit is wat nodig is om zo succesvol mogelijk te zijn.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →