5 tips om social media persoonlijker te maken als zzp’er

Geef een ‘human touch’ aan social media

Als ondernemer doe je zaken met mensen en als er iets is dat je in gedachten moet houden als je social media inzet, is het dat. “Het woord social zegt het al: die persoonlijke touch is belangrijk”, zegt communicatie- en social media consultant Anneke van der Voort van PRminded. Ze geeft vijf tips om een ‘human touch’ te geven aan social media.

Contract afsluiten met je opdrachtgevers? Download deze gratis modelovereenkomst

Wij geven jou en je opdrachtgever een overeenkomst die jullie kunnen gebruiken om een contract af te sluiten. Download de Algemene Modelovereenkomst "Makelaars en taxateurs"en vul deze aan met je eigen situatie.

Meer info

Vijf tips om social media persoonlijker te maken:

1. Deel je kennis, passie en laat weten wat je inspireert
“Het is goed om vakgerichte kennis te delen, maar dat ook eens af te wisselen met een verhaal waarin je iets meer van jezelf laat zien. Bijvoorbeeld door een blog te schrijven waarin je vijf websites opnoemt die jou inspireren en waarom. Of door onderwerpen in je blogs op te nemen die jouw persoonlijke interesse hebben. Op die manier leert de ander je een beetje kennen en is de stap om iets van je te kopen of je in te schakelen kleiner. Het is een misverstand dat je álles, dus ook privé of problemen waar je tegenaan loopt, online moet delen. Zoek voor jezelf de balans op, zodat je authentiek bent online.”

2. Laat zien wat er achter de schermen gebeurt
“Veel ondernemers zijn product- of dienstgericht. Ze laten de klant alleen het eindproduct of -resultaat zien, terwijl het juist leuk is om te weten hoe het tot stand is gekomen. Als ondernemer ontmoet je mensen, ga je op pad, organiseer je activiteiten: geef je fans en volgers een kijkje in jouw wereld. Dat betekent niet dat je met iedere klant een selfie moet maken, maar regelmatig een foto posten van dit soort activiteiten is juist goed. Facebook leent zich daar uitstekend voor. Daar doen posts met zo’n human touch het vaak beter dan een informatief blog. Op LinkedIn, dat zakelijker is, geven informatieve blogs vaak een beter resultaat. Je kunt ook een artikel schrijven over de presentatie die je hebt gegeven.”

3. Zorg voor een persoonlijke noot op je website
“Onder het kopje ‘over mij’ kun je vertellen waarom je onderneemt en doet wat je doet. Plaats er een foto van jezelf bij. Mensen doen zaken met jou en vinden het fijn om een gezicht te zien. Jij bent tenslotte onderdeel van je product.”

4. Ontwikkel je eigen tone of voice
“Als je blogt, is het prettig als je een schrijfwijze ontwikkelt die bij je past. Als je niet weet hoe je moet beginnen, helpt het om te schrijven zoals je praat. Lees het dan nog eens na, om te checken of er een logische structuur in zit. Laat het ook aan een ander lezen. Begin gewoon, je wordt er vanzelf beter in. Kom je er echt niet uit? Doe dan een cursus of schakel iemand in om voor jou te schrijven. Als marketing belangrijk voor je is, is het het waard om hierin te investeren.”

5. Zend niet alleen, maar zorg voor interactie
“Interesse in elkaar is de basis van elke relatie. Ook online. Reageer dus op anderen, zodat je ziet wat hem of haar – een potentiële klant – bezighoudt. Vooral mensen die net beginnen met social media hebben de neiging om alleen te zenden. Maar je bereikt mensen pas echt als je niet alleen promoot, maar ook inspireert. En vergeet niet: een merk opbouwen, kost tijd en energie.”

Ten slotte: “Doe wat bij je past, maar durf ook af en toe buiten je comfortzone te gaan.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met:

ziggozakelijk

 

Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.

Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →