Freelance Payroll vs. ZZP: de verschillen in één oogopslag
Afgelopen week is definitief afscheid genomen van de var verklaring en de wet DBA heeft zijn intrede gedaan.
De nieuwe situatie zorgt er voor dat opdrachtgevers huiverig zijn voor de nieuwe modelovereenkomsten. De risico’s op eventuele aanspraken achteraf zijn groter geworden (als sprake blijkt van schijnzelfstandigheid). Met name het risico dat een zzp’er met terugwerkende kracht als ‘gewone werknemer’ aangemerkt kan worden. Dit kan grote gevolgen hebben met het oog op eventuele ziekte doorbetalingen aan de werknemer en zijn aanspraak op reserveringen (vakantiegeld en –dagen). Om die reden adviseren advocatenkantoren steeds vaker opdrachtgevers om met payroll/ uitzendcontracten te gaan werken. Opdrachtgevers zijn op deze manier volledig gevrijwaard van risico’s met betrekking tot schijnzelfstandigheid.
Maar wat zijn nu de belangrijkste zaken waar je als zelfstandige op moet letten als je kiest voor de Freelance Payroll constructie? En wat zijn de voor- en nadelen van Freelance Payroll ten opzichte van zzp’en met de nieuwe modelovereenkomst?
Onderstaande factsheet geeft meer duidelijkheid.
Freelance Payroll | ZZP | |
Werken met Modelovereenkomst | Nee | Ja, maar niet verplicht (verkleint risico’s op aanspraken achteraf) |
Loondoorbetaling bij ziekte | Ja | Nee (eventueel zelf verzekering afsluiten) |
Recht op WW-uitkering | Ja | Nee |
Debiteurenbeheer | Ja | Nee |
Facturatie door Freelance Payroll | Ja | Nee |
Volledige vrijwaring van eventuele aanspraken achteraf (schijnzelfstandigheid) | Ja | Nee (gedeelde verantwoordelijkheid zelfstandige en opdrachtgever) |
Belastingvoordelen zelfstandigen | Nee | Ja (mits aan bepaalde criteria voldaan) |
Zelf aantal opdrachtgevers bepalen | Ja | Nee (naleving afspraken in modelovereenkomst) |
Verplichte pensioenopbouw | Ja (na 6 maanden) | Nee |
Administratie op orde m.b.v. online portal (verwerking uren, loonstroken, jaaropgaven etc.) | Ja | Zelf, Accountant, boekhouder of administratiekantoor |
Professioneel advies (m.b.t. de Wet DBA en overige wet- en regelgeving) | Ja (persoonlijke accountmanager) | Zelf, Accountant, boekhouder of administratiekantoor |
Voor iedere zelfstandige weegt het ene onderwerp weer zwaarder dan het andere, of zijn er wellicht onderwerpen die nog niet zijn benoemd. Heb je als (startende) ondernemer nog vragen hierover en wil je hierover sparren, dan kom ik uiteraard graag met je in contact: 020-618 31 31 / hesselink@easystaff.nl
De factsheet is ook in PDF formaat te downloaden via onze website.