Infographic: Zzp’er geeft waarde aan eigen vaardigheden

Mate van vereiste specialisatie bepalend voor tarief

NIEUWEGEIN – Bijna twee derde (64%) van de zzp’ers bepaalt het tarief op basis van zijn eigen vaardigheden. Ook de mate van specialisatie die de opdracht vereist wordt zwaar meegewogen bij de bepaling van het tarief. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 912 zzp’ers in opdracht van IT-Staffing.

Bij de bepaling van het tarief zijn de omvang van de opdracht en wat de concurrentie doet minder belangrijk voor de zzp’er dan vorig jaar.

Contract afsluiten met je opdrachtgevers? Download deze gratis modelovereenkomst

Wij geven jou en je opdrachtgever een overeenkomst die jullie kunnen gebruiken om een contract af te sluiten. Download de Algemene Modelovereenkomst "Sport, inspanningsverplichting" en vul deze aan met je eigen situatie.

Meer info

Bodemprijs

Het grootste deel van de zzp’ers (70,8%) werkt met een minimale bodemprijs, gemiddeld leveren zzp’ers 9,4% van hun gewenste tarief in voor een opdracht. Ruim een kwart (26,1%) van de zzp’ers moet een (te) laag tarief vragen om de concurrentie met collega-ondernemers de baas te kunnen zijn.

Afrekenen? Op uurbasis!

Drie kwart (74,3%) van de zzp’ers rekent vaak af op uurbasis, een andere populaire manier om af te rekenen met klanten en/of opdrachtgevers is door middel van een vooraf vastgesteld bedrag, een derde (29,4%) van de zzp’ers doet dit geregeld zo.
Uit het onderzoek blijkt dat zzp’ers die afrekenen op uurbasis gemiddeld 17% meer omzet per jaar draaien (€66.150,-) dan zzp’ers die werken met een vooraf vastge-steld bedrag (€56.541,-). Zzp’ers die op uurbasis werken houden gemiddeld ook meer winst over, maar liefst €8.123,- (23%) op jaarbasis.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 912 zzp’ers in Nederland, uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van IT-Staffing. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent.

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.  (download PNG-versie)

Hoe gaan zzp'ers om met opdrachten en tarieven?
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →