In 6 stappen naar een goede strategie
Je boekt veel successen met je onderneming en je overweegt om uit te breiden. Toch is de volgende stap zetten niet altijd eenvoudig. Want de zaken gaan goed en je wil dat de uitbreiding ook een succes wordt. Daarom helpen we je met dit stappenplan op weg naar een goede uitbreidingsstrategie.
Stap 1: Doe een marktanalyse
Begin met een nauwkeurige analyse van de markt. Je wilt twee zaken weten: hoe kom ik aan mijn omzet en hoe ziet de markt eruit waarin ik mij ga begeven. Maak een analyse van de kansen en de bedreigingen van je zaak én van de markt. Schrijf vervolgens op waarom jij denkt dat je bedrijf kan groeien in deze markt, terwijl je op dit moment al aan je maximale capaciteit zit.
Stap 2: Maak een visie
Een bondige visie helpt je om over 2 tot 5 jaar te bereiken wat je voor ogen hebt. In deze visie schets je je ideaalbeeld. Wees kort en duidelijk over hoe jouw bedrijf er over een aantal jaar idealiter uit zal zien. Gebruik daarbij de kansen die je hebt uitgelicht in de marktanalyse van stap 1. Jouw eigen visie kan uiteenlopen van een enkele regel tot een halve pagina. Dat is helemaal aan jou.
Stap 3: Bepaal jouw uitbreidingsdoelstellingen
Nadat je de visie hebt bepaald, stel je de uitbreidingsdoelstellingen vast. Een aantal voorbeelden van deze doelstellingen zijn: omzetverhoging, winsttoename en een hoger marktaandeel. Kies één of enkele doelstellingen en zorg ervoor dat deze meetbaar zijn.
Naarmate de tijd verstrijkt, controleer je jouw doelstellingen. Dit is mogelijk omdat je deze eerder meetbaar hebt gemaakt. Als je resultaten achterblijven op je uitbreidingsdoelstellingen kun je zo eerder bijsturen.
Stap 4: bepaal een groeistrategie
Heb je stap 1 tot en met stap 3 doorlopen? Dan ben je klaar voor de volgende stap: het vaststellen van jouw groeistrategie. Dit helpt je om een concreet doel te realiseren. Er zijn vier verschillende groeistrategieën die je kunt gebruiken, gebaseerd op de Ansoff-matrix.
Marktpenetratie
Deze groeistrategie zet je in als je je richt op een groei van het marktaandeel. Handig als je van mening bent dat je afnemers nog niet genoeg gebruikmaken van jouw diensten of producten ten opzichte van de concurrent. Jouw sleutel tot succes? Open een nieuw filiaal of focus je op de afnemers van jouw concurrentie.
Productontwikkeling
Je hoeft niet noodzakelijkerwijs een nieuwe klantengroep aan te spreken om je bedrijf te laten groeien. Je kunt ook inzetten op het lanceren van een nieuw product voor je huidige doelgroep. Daarnaast kun je ook een product uit je huidige portfolio verbeteren. Een producent van koffie voegde bijvoorbeeld een extra gram koffie toe aan diens koffiecups om het bestaande product te verbeteren.
Marktontwikkeling
Als je huidige product of dienst succesvol is, kun je ervoor kiezen om deze te introduceren in een nieuwe markt. Denk hier goed over na, want je moet je product of dienst anders gaan positioneren. Hoe doe je dat? Met koffiecups als voorbeeld kun je de volgende strategie naast je huidige toepassen: positioneer de koffiecups als een premium- of budgetproduct, en gebruik daarbij bijvoorbeeld een andere merknaam, een ander logo, een ander kleurenschema en grotere of juist kleinere verpakkingen.
Diversificatie
Dit is de meest uitdagende strategie. Je introduceert een nieuw product in een nieuwe markt. Dit is niet gemakkelijk, omdat je niet kunt terugvallen op het succes van een eerder bewezen product en je geen gebruik kunt maken van bestaande contracten. Dit betekent dan ook dat deze strategie het meest risicovol is.
Stap 5: Denk aan je personeel
Als je gaat uitbreiden, is je personeel de ronkende motor van je succes. Toch wordt personeel soms verwaarloosd bij groei. Daarom is het van belang dat je een team vormt met werknemers die je bedrijf succes brengen: door hun enthousiasme, ervaring en bekwaamheid. Dit zijn de werknemers die je bedrijf helpen in de groei en jou helpen om succesvol uit te breiden.
Het is belangrijk om altijd te blijven communiceren met je personeel. Blijf medewerkers informeren over veranderingen en betrek ze bij het bedrijf. Zorg dat iedereen weet wat hun verantwoordelijkheid en rol in het bedrijf is. Door te investeren in je personeel, waarborg je het succes van je bedrijf.
Stap 6: Slim financieren
We draaien er niet omheen: uitbreiden kost geld. Het vergt een voortdurende investering. Als je deze investering uit eigen financiële middelen kunt halen, is dat mooi meegenomen. Je kunt ook gebruik maken van een financiering om je uitbreiding te verwezenlijken.
Duidelijk financieel overzicht
Wil je dat jouw groeistrategie succesvol is, dan is het verstandig om een goed overzicht van jouw kosten en inkomsten als bedrijf te hebben. Nu én in de toekomst. De zakelijke rekening van Knab geeft je zo’n overzicht, gewoon in een app. Zo heb je altijd jouw persoonlijke kasboek bij de hand. Wel zo handig.