Ik hockey. Bij de trimmers.
Geen hoog niveau, maar gewoon gezellig.
En maandelijks spelen we een wedstrijd. Toen we onlangs in Leeuwarden moesten spelen, zat ik een uur met 1 van mijn teamgenoten in de auto.
Een leidinggevende bij een grote softwareorganisatie.
We kregen het over coachend leidinggeven en verkopen.
Hij vertelde dat ruim 80% van alle verkopers binnen zijn organisatie nog verkopers zijn van de “oude stempel”.
En ik vulde aan: in theorie is een coach de beste verkoper.Ik zag hem, al sturend, wat met zijn ogen knipperen…
Zo had hij het nog nooit bekeken..
Hij hing aan mijn lippen
Een belangrijke tip voor verkopers is:
Stel vragen en luister
Het stellen van die vragen aan je potentiële klant is nodig, om te achterhalen wat zijn of haar grootste probleem is. Je onderzoekt wat de ander wil bereiken en hoe jij daarbij het beste kan helpen.
Mensen willen niets kopen …. Ze willen geholpen worden.
En… wat kun jij als coach heel goed?
Nou?
- Vragen stellen
- Luisteren
- Helpen
Voila! 1 en 1 is 2.
Het imago van verkopen is niet best. We zien een type autoverkoper, in een iets te ruim pak, voor ons.
Heel goed in zenden…
Van een hoop goedbedoelde herrie..
De ene aanname na de andere aanname doen.
Lieve mensen, dat is het dus al lang niet meer…
Verkopen is als coachen..
Kijk eens naar jezelf? Hoe voer jij het “verkoopgesprek”?