Goede klantgesprekken doen pijn

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Goede klantgesprekken doen pijn. Iedere klant die ik dit vertel, vindt dat een vreemde uitspraak. Want klantgericht als we zijn, gaan we voor het goede gevoel van de klant. Dat we leuk en positief met elkaar in gesprek zijn.

We willen vooral lief zijn voor de klant, plooien gladstrijken en moeilijke stiltes vermijden.

Maar als je echt iets wilt bereiken met je klant dan moet je je klant soms pijn doen.

Want voor verandering of beweging zijn er maar twee routes te bewandelen.

De route van pijn (of probleem of urgentie) en de route van plezier (of perspectief of verlangen).

Veranderen of bewegen is namelijk best lastig.

We overzien niet altijd wat het doel is en welke stappen we moeten zetten. En we vinden het risico van die stap niet fijn. Dus doen we niks, we veranderen niet, we bewegen niet. En dat merk jij bijvoorbeeld omdat je offerte niet getekend terug komt.

De klant laat dan de huidige situatie bestaan, die blijkbaar niet pijnlijk genoeg is om in beweging te komen en jou te hulp te roepen.

Hoe lukt veranderen dan wel?

Als je klant even het pijnlijke besef heeft dat er nu echt, echt iets moet veranderen… dat als er nu niets gebeurt, dan…

Aaii, daar zit jij dan, met een klant die het even erg lastig heeft. Een grimas op het gezicht krijgt of zelfs een traan wegpinkt.

Pijnlijk? Vreemd? Genant?

Misschien, maar zo komt de klant wel richting zijn doel. En ontstaat er beweging en actie. En kun jij hem gaan helpen met waar jij supergoed in bent.

Ben jij bereid om het echt moeilijke gesprek met de klant aan te gaan?

In mijn gratis e-book vind je volop inspiratie, informatie, tips en tools om jouw plannen en jouw zelfstandig ondernemerschap naar het volgend niveau te krijgen. Ik help je graag!

Avatar foto
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →