Als zzp’er ben je vaak al druk genoeg. Je wilt daarom het liefst zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan acquisitie. Toch is het werven van klanten een belangrijk onderdeel, anders heb je immers geen werk. Maar hoe kom je nou aan die klanten? In dit artikel vind je een aantal handige tips voor het succesvol werven van klanten als zzp’er.
Zorg dat je online vindbaar bent
De eerste indruk is altijd het belangrijkste. Dat geldt dus ook voor jou, als zzp’er. Aangezien veel bedrijven online op zoek gaan naar zzp’ers, is het belangrijk dat je hier vindbaar bent. Zorg voor een goede website, want dit is jouw online visitekaartje. Ben je geen websitebouwer, dan kun je dit natuurlijk uitbesteden.
Haal opdrachten binnen via je netwerk
Ben je al een tijdje aan het werk? Dan heb je misschien al een eigen netwerk opgebouwd. Laat je omgeving weten wat jij doet als zzp’er én dat je op zoek bent naar nieuwe opdrachten. Mond-tot-mondreclame is de beste (gratis) reclame. Ook het posten op social media-kanalen, zoals LinkedIn, kan je naamsbekendheid vergroten en je aan opdrachten helpen.
Ga wél naar die netwerkborrel
Als startende zzp’er heb je misschien nog niet zo’n groot netwerk. Netwerken kan je dan enorm helpen. Ga dus wél naar die ene netwerkborrel, die je normaal het liefst zou overslaan. Dit is de ideale manier om mensen uit het bedrijfsleven te ontmoeten. Zo kun je laten zien wie je bent en wat je doet.
Vraag je opdrachtgever om hulp
Heb je een opdracht succesvol afgerond? Dan kun je de opdrachtgever ook vragen of hij je wil aanbevelen in zijn netwerk. Als bedrijven iemand zoeken voor een bepaalde opdracht, dan vragen zij vaak rond bij de mensen die ze kennen. Jouw opdrachtgever weet al wat jij kan, dus hij zal ongetwijfeld een goed woordje doen.
Zorg voor een goed portfolio
Ben jij een creatieve ondernemer? Maak dan je eigen portfolio. Zo laat je potentiële opdrachtgevers direct zien wat jij in huis hebt. Denk aan een portfolio met foto’s, illustraties en andere grafische vormgeving. Maar ook teksten kun je hierin overzichtelijk weergeven. Ook leuk: een social media-platform, zoals Instagram, gebruiken als online portfolio.
Overtuig je potentiële opdrachtgevers
Zelfverzekerdheid is belangrijk bij het binnenhalen van een opdracht. Als jij niet overtuigd bent van je eigen kunnen, waarom zou de opdrachtgever dat dan wel zijn? Zorg dat je goed kunt uitleggen wat je doet en wat je expertises zijn. Doe van tevoren wat research, zodat je alvast wat ideeën kunt aandragen.
Heb jij al een zakelijke rekening?
Als zzp’er ben je al druk genoeg. Je financiën wil je dan in ieder geval goed geregeld hebben. Knab heeft de voordeligste zakelijke rekening voor zzp’ers, met een alles-in-1 pakket voor € 5 per maand. Ervaar zelf de voordelen: een fijne app, zoveel spaarrekeningen als je wilt en een handige boekhoudkoppeling.