Klanten werven als zzp’er? Dat doe je zo!

Als zzp’er ben je vaak al druk genoeg. Je wilt daarom het liefst zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan acquisitie. Toch is het werven van klanten een belangrijk onderdeel, anders heb je immers geen werk. Maar hoe kom je nou aan die klanten? In dit artikel vind je een aantal handige tips voor het succesvol werven van klanten als zzp’er.

Zorg dat je online vindbaar bent

De eerste indruk is altijd het belangrijkste. Dat geldt dus ook voor jou, als zzp’er. Aangezien veel bedrijven online op zoek gaan naar zzp’ers, is het belangrijk dat je hier vindbaar bent. Zorg voor een goede website, want dit is jouw online visitekaartje. Ben je geen websitebouwer, dan kun je dit natuurlijk uitbesteden.

Zelf een factuur opstellen voor gewerkte uren? Download het gratis factuursjabloon

Ben jij net gestart als zzp’er of freelancer en werk jij op urenbasis voor opdrachtgevers? Dan moet jij een factuur sturen voor jouw verleende diensten. Download het gratis sjabloon en zorg ervoor dat je factuur volledig is en voldoet aan de eisen!

Meer info

Haal opdrachten binnen via je netwerk

Ben je al een tijdje aan het werk? Dan heb je misschien al een eigen netwerk opgebouwd. Laat je omgeving weten wat jij doet als zzp’er én dat je op zoek bent naar nieuwe opdrachten. Mond-tot-mondreclame is de beste (gratis) reclame. Ook het posten op social media-kanalen, zoals LinkedIn, kan je naamsbekendheid vergroten en je aan opdrachten helpen.

Ga wél naar die netwerkborrel

Als startende zzp’er heb je misschien nog niet zo’n groot netwerk. Netwerken kan je dan enorm helpen. Ga dus wél naar die ene netwerkborrel, die je normaal het liefst zou overslaan. Dit is de ideale manier om mensen uit het bedrijfsleven te ontmoeten. Zo kun je laten zien wie je bent en wat je doet.

Vraag je opdrachtgever om hulp

Heb je een opdracht succesvol afgerond? Dan kun je de opdrachtgever ook vragen of hij je wil aanbevelen in zijn netwerk. Als bedrijven iemand zoeken voor een bepaalde opdracht, dan vragen zij vaak rond bij de mensen die ze kennen. Jouw opdrachtgever weet al wat jij kan, dus hij zal ongetwijfeld een goed woordje doen.

Zorg voor een goed portfolio

Ben jij een creatieve ondernemer? Maak dan je eigen portfolio. Zo laat je potentiële opdrachtgevers direct zien wat jij in huis hebt. Denk aan een portfolio met foto’s, illustraties en andere grafische vormgeving. Maar ook teksten kun je hierin overzichtelijk weergeven. Ook leuk: een social media-platform, zoals Instagram, gebruiken als online portfolio.

Overtuig je potentiële opdrachtgevers

Zelfverzekerdheid is belangrijk bij het binnenhalen van een opdracht. Als jij niet overtuigd bent van je eigen kunnen, waarom zou de opdrachtgever dat dan wel zijn? Zorg dat je goed kunt uitleggen wat je doet en wat je expertises zijn. Doe van tevoren wat research, zodat je alvast wat ideeën kunt aandragen.

Heb jij al een zakelijke rekening?

Als zzp’er ben je al druk genoeg. Je financiën wil je dan in ieder geval goed geregeld hebben. Knab heeft de voordeligste zakelijke rekening voor zzp’ers, met een alles-in-1 pakket voor € 5 per maand. Ervaar zelf de voordelen: een fijne app, zoveel spaarrekeningen als je wilt en een handige boekhoudkoppeling.

Knab Zakelijk
Partner van ZZP Barometer

Knab streeft naar een gezonde financiële wereld. In die wereld verkoopt de bank niet alleen producten, maar biedt inzicht in je geldzaken. Zodat jij betere beslissingen over je geld kunt nemen. Knab heeft speciaal voor zzp’ers een voordelige zakelijke rekening ontwikkeld. Alles wat je nodig hebt om je bankzaken goed te regelen, zonder poespas. Voor een vast, laag bedrag per maand. Eindelijk een bank in jouw voordeel. Knab is kennispartner van de ZZP Barometer.

Bekijk alle artikelen van Knab Zakelijk →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →