Wie is jouw ideale klant? Mijn dure blunder en wat ik daarvan leerde

ZZP Barometer | Knab | Ontevreden klanten

Ik heb vaak discussies met klanten over De Ideale Klant. 

Waarom is die zo belangrijk?

Ooit had ik mijn kantoor aan de Jonker Fransstraat in Rotterdam, in de ‘loop’. Met een flink hoge maandhuur. En een 5 jarig huurcontract. Waarom?

Zo kon ik ‘iedereen’ bereiken. Klanten zouden binnenstromen. Dacht ik

Helaas, ik voerde veel mooie gesprekken, alleen niet met klanten.  Ik maakte geen keuze, dus klanten kozen niet voor mij.

De dure les? Spreek je uit over jouw ideale klant, met wie jij het allerliefste wilt werken.

Dan voelt die klant zich super bijzonder en belangrijk. De klant kan nu gerust voor jou kiezen. Want jij bent volledig gecommitteerd en gespecialiseerd op zijn behoeften. Het komt dus goed.

Halve keuzes of getwijfel over je droomklant werkt averechts: de klant is niet overtuigd en gaat met jou mee twijfelen.

Een checklist voor jouw ideale klanten:

  1. Omgaan met ze geeft je energie en plezier
  2. Ze lijken op elkaar: achtergrond, behoeften, ervaringen
  3. Ze lijken op wie jij was een aantal jaar geleden
  4. Ze willen heel graag wat jij te bieden hebt
  5. Ze zijn goed te overtuigen waarom jij ze kunt helpen
  6. Ze zijn voldoende beschikbaar en bereikbaar voor je
  7. Ze willen betalen voor jouw oplossing

Heb jij je ideale klant al gekozen?

In mijn gratis ebook lees je meer over marketing, vakkennis, doelen stellen en succesvol ondernemerschap. Ben jij professional of ondernemer en kun je wel wat hulp gebruiken bij de stap naar succesvol ondernemerschap? Vraag dan een 1 op 1 perspectief gesprek met mij aan.

Ik help je graag!

Marco den Hartog
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →