Infographic: Zakelijk netwerk openstellen essentieel voor zzp’er

Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Referenties zzp’ers en opdrachtgevers belangrijk bij keuze voor intermediair

DIEMEN – Zzp’ers helpen elkaar graag bij het vinden van nieuwe opdrachten. Netwerken is hierbij een onmisbaar middel. Zzp’ers stellen steeds vaker via social media hun netwerk voor elkaar open en delen ervaringen die ze hebben met opdrachtgevers en intermediairs. Dat referenties uitwisselen, netwerken en goede bemiddeling steeds belangrijker is binnen de flexmarkt blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.224 zzp’ers in samenwerking met Yacht.

Uit het onderzoek blijkt dat ‘verbinden’ een belangrijke factor is voor zzp’ers. Veel zzp’ers (59,4%) komen aan opdrachten door middel van mond-tot-mond reclame. Daarnaast komt 41,6% voornamelijk aan opdrachten via een intermediair of marktplaats. Fysiek netwerken blijft, naast online netwerken, ook belangrijk voor zzp’ers. Bijna 4 op de 10 zzp’ers (38,3%) komen op die manier aan een nieuwe opdracht.

Wie zijn de beste intermediairs van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste intermediairs van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een intermediair? Download de whitepaper gratis.

Meer info

Openstellen netwerk

Het openstellen van (zakelijke) netwerken is erg belangrijk bij het genereren van nieuwe opdrachten. Enerzijds worden daar intermediairs voor ingezet (48,3%) en anderzijds worden social media kanalen gebruikt. Zo gebruikt ruim 4 op de 10 zzp’ers (41,4%) LinkedIn om elkaar op de hoogte te houden van nieuwe opdrachten. Ook via Twitter (25,5%), Facebook (25,2%) en WhatsApp (24,4%) worden veel tips, contacten en vacatures gedeeld.

Referenties: kwaliteit-boven-kwantiteit

Bij de aanmelding of inschrijving bij een intermediair zijn ervaringen van anderen (34,7%) bijna even belangrijk als de marge/kosten die de intermediair in rekening brengt (39,3%). Een kwart van de zzp’ers (25,4%) let ook op de namen van opdrachtgevers die genoemd worden. Referenties zijn dus essentieel voor zzp’ers, belangrijker dan het aantal opdrachten dat wordt aangeboden (21,6%) of het aantal zzp’ers die al ingeschreven staan (7,7%). Kwaliteit is voor zzp’ers belangrijker dan kwantiteit.

Eenmalige fee meest acceptabel

Zzp’ers blijven het meest letten op marges en kosten bij de keuze voor een (nieuwe) intermediair. Bijna 6 op de 10 zzp’ers (58,2%) vindt een eenmalige fee per match acceptabel als verdienmodel voor bemiddeling. Daarna volgt de marge per uur bij de opdrachtgever (41%) en de marge per uur bij de opdrachtnemer (31,3%). Momenteel werkt bijna de helft van de zzp’ers (49,4%) met een intermediair die rekent met een marge per uur. Hierbij wordt gemiddeld een marge van 6,3% gerekend, dit komt neer op een gemiddeld bedrag van €4,87 per uur. Een kleine groep (8,1%) werkt met een vast bedrag per uur. Opvallend is dat maar liefst 10,5% van de zzp’ers samenwerkt met een intermediair, waarvan de marge niet transparant/inzichtelijk is, terwijl transparantie juist zo belangrijk is voor zzp’ers.

Over-het-onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.224 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2016).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. (download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Aanbevolen

5 tips voor online netwerken met SEO
Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
De kracht van LinkedIn | Netwerken #10
Video's
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →