Infographic: Zzp’er genereert omzet tijdens reizen met openbaar vervoer

Zzp’er draait 12% facturabele uren binnen reistijd via OV

UTRECHT – Zzp’ers die met het openbaar vervoer (OV) reizen, draaien gemiddeld 12 procent van hun omzet tijdens het werken in het OV. Het kunnen werken tijdens reistijd is voor veel zzp’ers dan ook een belangrijke motivatie om met het OV te reizen. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met NS-Business Card.

35 procent van de zzp’ers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Dit ondanks het feit dat 88 procent van deze groep wel over een auto beschikt. Naarmate zij langer moeten reizen, reizen zzp’ers minder vaak met het OV. Gemiddeld reizen zzp’ers per dag 60 minuten. Een meerderheid (54%) vindt het dan ook geen probleem meer dan een uur per dag te reizen voor een klant.

Van deur tot deur reizen belangrijk

Zzp’ers letten bij de keuze voor hun vervoersmiddel voornamelijk op de mogelijkheid om gemakkelijk van deur tot deur te kunnen reizen (78%). Een andere belangrijke motivatie is flexibiliteit (69%). Opvallend is dat voornamelijk zzp’ers die níet met het OV reizen, het van deur tot deur reizen en de flexibiliteit belangrijk vinden. Zzp’ers die wél met het OV reizen vinden daarentegen het milieu, de eigen gezondheid en het kunnen werken tijdens reistijd belangrijker bij de keuze voor hun vervoersmiddelen.

12 procent van omzet wordt in OV gedraaid

Het kunnen werken tijdens reistijd is voor veel zzp’ers dus een belangrijke reden om voor het OV te kiezen. Dit blijkt om een goede reden. Gemiddeld zeggen zzp’ers namelijk 12 procent van hun facturabele uren in het OV te draaien. Hiermee genereert de zzp’er die voor het OV kiest dus 12 procent van zijn of haar omzet tijdens het reizen met het openbaar vervoer.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 642 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, mei 2017).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
(download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →