Zakelijk en eenvoudig schrijven: géén Jip en Janneke

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
25 Shares
Eenvoudig schrijven: géén Jip en Janneke | ZZP Barometer

Hoe vermijd je té eenvoudige teksten?

Zakelijk schrijven is schrijven zonder drempels. Moeilijke, ambtelijke woorden en ouderwetse uitdrukkingen moet je dus zien te weren uit je teksten. Hoe leuk je het ook vindt om ‘thans’ te schrijven, ‘nu’ is behalve korter ook begrijpelijker. Maar jip-en-janneketaal is ook weer niet de bedoeling …

Moeilijke woorden maken mensen achterdochtig. Dat stellen psychologen Hyunjin Song en Norbert Schwarz in hun onderzoek If It’s Difficult to Pronounce, It Must Be Risky. Daarin kijken ze naar het effect van verzonnen woorden als ‘Hnegripitrom’. Mensen die denken dat dit een toevoeging is aan hun eten, denken dat het ‘dus’ een gevaarlijke stof zal zijn.

Geen gemalen cochenilleluizen in je tekst

Dat is ook de reden dat de kleurstof in de zuiveldrank Fristi ‘karmijn’ heet. Dat klinkt niet zo ongezellig als E-120. Wist je trouwens dat karmijn wordt gemaakt van gedroogde en gemalen cochenilleluizen? Maar om de een of andere reden staat dat er dan weer níet bij …

Kies een makkelijke bedrijfsnaam

Heb je als beginnend ondernemer nog geen bedrijfsnaam? Kies dan een makkelijke naam. Onderzoek van Princeton University laat zien dat mensen een hoger rendement verwachten van bedrijven met een makkelijke naam.

Geen jip-en-janneketaal

Makkelijke teksten worden ook wel ‘jip-en-janneketaal’ genoemd. Een verwijzing naar de avonturen van Jip en Janneke in de kinderboeken van Annie M.G. Schmidt. Toch is jip-en-janneketaal niet helemaal de bedoeling van schrijven op taalniveau B1. De woorden zijn simpel in B1, dat is prima. En de zinnen niet te lang. Dat is ook goed. Maar een tekst kan ook té simpel zijn.

Dat gebeurt als je tekst ‘stapelt’ zonder verband tussen zinnen of alinea’s. Een soort telegramstijl dus, waardoor je tekst juist weer moeilijker is te begrijpen! Je kunt dit voorkomen door signaalwoorden te gebruiken. Dit zijn woorden die werken als een soort richtingaanwijzer in je tekst. Ze laten de lezer weten wat met wat heeft te maken.

Signaalwoorden: wegwijzers voor je tekst

Signaalwoorden worden ook wel ‘connectieven’ genoemd, omdat (‘omdat’ is zo’n woord ) ze verbindingen, connecties maken. Als die verbindingswoorden in de tekst ontbreken, moet je ze dus in je hoofd bedenken. En dat maakt een tekst juist moeilijker, zo blijkt uit promotieonderzoek van Jentine Land onder vmbo-leerlingen.

Hieronder lees je twee keer hetzelfde verhaaltje: de eerste keer zonder, de andere keer met signaalwoorden. Lees zelf en merk het verschil!

Geen signaalwoorden

Irene gaat naar huis. Ze is klaar met haar werk. Dadelijk moet ze haar dochter naar voetbal brengen. Het was een mooie dag op kantoor. Ze heeft veel mensen gesproken.

Wel signaalwoorden

Irene gaat naar huis want ze is klaar met haar werk. Ook moet ze haar dochter naar voetbal brengen. Het was een mooie dag op kantoor omdat ze veel mensen heeft gesproken.

Schrijf je je offertes als zzp’er vanaf nu met genoeg signaalwoorden, dan komt het wel goed met je opdrachten! 😉

Avatar foto
Eugène van Haaren

Eugène van Haaren is webredacteur, schrijftrainer en woordvinder. Hij helpt maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijven heldere woorden te vinden voor hun verhaal. Eugène geeft schrijftrainingen zoals B1-schrijven, vooral voor overheden. B1 staat voor het taalniveau dat de meeste Nederlanders beheersen.

Bekijk alle artikelen van Eugène van Haaren →

Aanbevolen

Eenvoudig schrijven, waarom zou je? | ZZP Barometer
Eenvoudig schrijven, waarom zou je?
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
25 Shares
Verbeter je online communicatie
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
13 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →