Hoeveel kopjes koffie ga jij drinken?
Ik vertel wel vaker over het eerste jaar van mijn ondernemerschap. Dat ik supergave gesprekken voerde. De koffie was lekker. Mijn gesprekspartner was enthousiast. In de auto, terug naar huis, zong ik keihard mee op de muziek. Mijn dag kon niet meer stuk! Op een mooie samenwerking en toffe klussen.
En dan gebeurde er niets. De telefoon bleef stil.. Geen mails… Niets.
Zo is menig koffie afspraak als een soort desillusie geëindigd. Ik durf je niet te vertellen hoeveel. Koffie is leuk. En gezellig. Maar daar kan ik als ondernemer niet van leven.
Maak een plan voordat je koffie gaat drinken
Koffie doe je voor conversie. Daar hoort een plan bij. Hoe ga je het bijvoorbeeld aanpakken en hoe je de juiste vragen stelt zodat jij een samenwerking aangaat met die opdrachtgever. Hoe je de ander uitdaagt, prikkelt en laat branden van verlangen. Dat je weet waar je minimaal de deur mee uitgaat. Als je niet weet wat je wil. Dan krijg je wat anders. In 99% van de gevallen niet die opdracht waar je van droomt.
Verdiep je in je gesprekspartner
Ondernemen is een vak. Je hebt niet genoeg aan de kennis op je eigen vakgebied. Er is echt meer voor nodig om er een bedrijf van te maken. Het draait namelijk ook helemaal niet om jou! Het draait om die ander. Wanneer je je nog beter in die ander verdiept, snap je ook veel beter op basis waarvan die ander keuzes maakt. Al dan niet voor jou.
Heb aandacht voor de doelen van een ander
Want waarom hij of zij doet wat hij doet. Is de resultaatgericht, pro-actief, besluitvaardig en direct? Heb dan aandacht voor de doelen van de ander. Is die ander enthousiast, positief ingesteld, overtuigend en een gemakkelijke prater? Zorg dan dat je aandacht hebt voor de ideeën van de ander. Is hij of zij geduldig, bescheiden, begripvol en stabiel? Heb dan aandacht voor hun gevoelens. En is die ander analytisch, perfectionistisch en nauwkeurig? Speel daar dan ook op in. Geef die ander wat hij of zij nodig heeft. En kom zeker niet voor je eigen gewin! Bied hulp. Wees onbaatzuchtig.