10 verkooptips - ZZP Barometer

Hoe beter je helpt, hoe meer je verkoopt

Voor veel ondernemers is ‘verkopen’ een hoge drempel die overwonnen moet worden. Hoe vaker je een verkoopgesprek voert, hoe makkelijker het je afgaat. Door je goed voor te bereiden op het verkoopgesprek en door het stellen van de juiste vragen kun je het gesprek zelfs gaan sturen. Lees de 10 verkooptips en doe er je voordeel mee.

1. Wat verkoop je?
Zorg dat je duidelijk kunt vertellen wat je precies verkoopt. Helder, simpel en voor iedereen te begrijpen. Dus zonder vaktaal en het liefst ook wat het voor de klant oplevert.

2. Aan wie verkoop je?
Vaak hebben we het over de doelgroep. Een abstract begrip. Probeer daarom je ideale klant te omschrijven. Dus: waar woont hij, welke leeftijd, hoeveel inkomen, welke hobby’s? Denk daarbij aan je doelgroep alsof het een persoon is die je aan gaat spreken.

3. Waar vind je je klant online en offline?
Als je weet wie je klant is, zoek dan uit waar je je klant kunt ontmoeten of vinden. Dit kan zijn online (forums, op vakgebied-pagina’s, Facebook etc.) of gewoon offline (netwerkbijeenkomsten, beurzen of op een sportclub). Zorg dat jij hier ook bent!

4. Waarom moet de klant bij jou kopen?
Dit is de basis van je bedrijf, je Merkwaarden. Bedenk waarom de klant bij jou moet kopen en niet bij een ander die doet wat jij ook doet. Dit zit niet in wàt je verkoopt, maar hoe je met je klant omgaat, je werkwijze en vooral door jou als persoon.

5. Zorg voor een goed en duidelijk verhaal
Zorg voor een kort en krachtig verhaal over jou en je bedrijf. Hierin zitten je Merkwaarden en wat je doet. Hou het dus simpel en gebruik geen vaktaal. Probeer ook iets van jezelf in dit verhaal te laten zien, bijvoorbeeld met humor of iets verrassends.

6. Praat en denk vanuit de klant!
Als je promotie gaat maken voor je bedrijf maak dan niet de fout om te vertellen vanuit jouw perspectief. Vertel wat je klant wil horen! Praat niet over wat jij allemaal doet en waarom, maar spreek je klant aan. Bijvoorbeeld: Ben je op zoek naar? Of herken je dit?

7. Leer veel mensen kennen
Iedere ondernemer heeft een netwerk nodig. Ga dus naar netwerkbijeenkomsten of beurzen om mensen te ontmoeten. Je hoeft jezelf daar niet te verkopen, het gaat om mensen leren kennen. Maak daarna een vervolgafspraak om ze écht te leren kennen, zodat ze in je netwerk komen.

8. Wees een expert!
Deel je kennis met anderen. Zorg dat je dus up to date bent op je vakgebied. Het is ook sterk om kennis van vakgenoten te delen. Dit kun je doen op social media, maar ook via nieuwsbrieven of je schrijft een blog. Zo ben je zichtbaar en ziet iedereen je als een expert.

9. Zorg voor de gunfactor
Verkopen draait om gunnen. De gunfactor kun je beïnvloeden door gebruik te maken van non-verbale communicatie. Denk hierbij aan de eerste indruk, de manier waarop je een hand geeft en de plaats waar je gaat zitten. Voor de gunfactor is een goede opbouw van je verkoopgesprek onmisbaar.

10.  Wees jezelf!
Verkopen is geen trucje! Wees daarom altijd jezelf. De klant prikt feilloos door een toneelstukje heen. Als je het spannend vindt bedenk dan dat je klant ook een mens is en leg de druk voor jezelf niet te hoog. Zorg daarom zelf voor een leuk en prettig gesprek waarin je jezelf en je bedrijf goed laat zien.

Wil je online de verkooptraining “Verkopen zonder te verkopen” van Adinda Keizer volgen?
Klik dan hier.

Adinda Keizer
Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →
De Ondernemershypotheek - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

  • Stoelmassages
    19 februari 2018  HNK Ede Horapark, Bennekomseweg 41, 6717 LL Ede, Nederland

Bekijk de volledige agenda →