Wat kunnen referenties voor jou betekenen?

Het is al zo oud als marketing zelf: wat vinden de klanten van het product of dienst van het bedrijf? Voor het internettijdperk adverteerden ondernemers met de ‘aanbevelingen’ van hun klanten. Tegenwoordig is het steeds gebruikelijker om rechtstreeks aan de klant te vragen wat hij/zij vindt van de geleverde dienst of product. Dat gebeurt door middel van reviews en feedback. Door internet en de opkomst van social media is de toegankelijkheid, effectiviteit en belang van feedback steeds groter geworden.

Hoe kan jouw bedrijf optimaal gebruik maken van feedback en reviews?

Kopen en verkopen van producten of diensten draait om vertrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de -potentiële- klanten net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in persoonlijke aanbevelingen! Het is dus van belang om het uitvragen van feedback/reviews te integreren in de marketing van een organisatie.

Openbaar of niet openbaar en welke vraag?

Als de klant jouw actieve referent moet worden, zal de review of feedback openbaar moeten zijn. De vraagstelling bepaalt ook de waarde van de feedback of review: als alleen een score wordt gevraagd of een NPS, is dat subjectief. Immers, wat voor de ene klant een 9 waard is, is voor de andere klant een 7. Om waarde aan de review/feedback toe te voegen, is het goed om de klant zijn verhaal in eigen woorden te laten doen.

Spread the word!

Feedback en reviews vragen en ontvangen is één. Het uiteindelijke -maximale- resultaat kan je behalen door de feedback/reviews te delen met de ‘hele wereld’. LinkedIn, Facebook en Twitter zijn uitstekende platformen om de feedback te delen.

Effectiever in zoekresultaten en verbetering van de SEO:

Bij het verzamelen en publiceren van openbare reviews wordt door zoekmachines als bijvoorbeeld Google het cijfer ‘meegenomen’ in de zoekresultaten. Uit onderzoek is gebleken dat de CTR hierdoor met 35% tot 45% zal toenemen en hiermee dus de effectiviteit aanzienlijk verhoogt.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden om feedback en/of reviews te verzamelen en maximaal in te zetten in de marketing/sales? Neem dan contact op met Ratecard: 088-3535135 of mail naar: peter@ratecard.io

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →