6 redenen waarom automatisering ‘life changing’ is voor elke business

ZZP Barometer |6 redenen waarom automatisering ‘life changing” is voor elke business| |Max van Rooy

Haal de voordelen uit optimalisatie

Heb je wel eens gehoord van het begrip ‘automatiseren’, maar heb je geen idee of jij daar ook gebruik van zou moeten maken? Heb je geen idee of dat past bij jouw onderneming? En of jouw onderneming daar groot genoeg voor is? Ik heb 6 redenen waarom het ook voor jouw business goed zou zijn!

Als je verder leest heb je in ieder geval wel interesse in dit onderwerp. En zet het je toch aan het denken of je hier iets mee zou moeten of kunnen. Op dit moment, met alle mogelijkheden van de online wereld zou je echt kansen laten liggen als je geen stappen zet in automatisering. Uit onderzoeken is naar voren gekomen dat 42% van de bedrijven nu gaan voor meer automatisering en passieve systemen. Dat is goed nieuws! Heb je dat dus nog niet, dan is dit misschien het juiste moment om je meer daarin te gaan verdiepen. Voordat je dit gaat doen is het goed om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Zorg dat je de voordelen helder krijgt en dat je van tevoren weet wat je ervan mag en kan verwachten.

Optimalisatie

Als ik een samenvatting zou maken van alle voordelen in één woord zou het zijn: optimalisatie.
Je zult je klant beter begrijpen, hun gedragingen, en hoe je ze op de beste manier kan helpen. Daar pas je je marketing op aan waardoor je met meer focus meer rendement haalt uit jouw onderneming. Wie wil dat nou niet? En daar stopt het niet! Mocht je een team hebben, kun je ook daarin optimaliseren. Om het hoogst haalbare resultaat te bereiken met productiviteit, efficiëntie en een automatisch lead proces.

Voordelen

Ik ga elk voordeel even wat gedetailleerder doorlopen:

1. Bespaar tijd op processen die je vaker herhaalt
Dit is een hele belangrijke stap. Je marketing automatiseren waardoor er voor jou, en/of voor je team, meer tijd over is om creatief bezig te zijn met product ontwikkeling, dienstverbetering of nieuwe ideeën. 36% van de ondernemers die hebben gekozen voor automatisering gaven aan dat het veel taken weg nam waardoor ze meer tijd over houden voor het meest interessante deel van hun werk. Hun passie en hetgeen waar ze echt goed in zijn.

En dat geldt ook voor jou: met focus werken aan jouw onderscheidende vermogen.

Hoe groot jouw onderneming ook is, je zult in staat zijn om meer effectieve acties te doen als jij je marketing automatiseert. Zodat je met jouw tijd waarde kunt creëren voor jouw klant. Mocht je een team hebben is het ook voor hen belangrijk om bezig te zijn met de taken die ertoe doen. En niet enorm veel tijd kwijt zijn aan randzaken of bijvoorbeeld administratieve zaken, die altijd teveel van je tijd snoepen.

Marketing automatisering kun je bijvoorbeeld zien als een systeem dat automatisch zorgt voor informatie, campagnes en nieuwe klanten. Bijvoorbeeld door middel van een leadsysteem dat filtert waardoor jij je tijd stopt in de serieuze potentiële klanten. Een ander voordeel dat hierbij komt is dat jijzelf en je werknemers waarschijnlijk meer plezier hebben in het werk dat jullie doen. Hiervoor zijn geen statistieken die dit onderbouwen, maar als jij je echt kan focussen op waar je goed in bent en je trekt gelijk de juiste klanten aan heb je uiteindelijk ook meer rendement. Wat ons betreft een win-win situatie.

2. Geef de mensen de juiste informatie op het juiste moment
Je kunt je informatie en campagnes automatiseren en bijvoorbeeld jouw e-maillijst voorzien van de oplossing voor de uitdagingen die jouw klant ondervindt. Als jij de klant aanbiedt waar zij naar op zoek zijn, zal jij je conversie en sales verhogen. Als dit geautomatiseerd is, kan dit automatisch verlopen, zonder jouw aanwezigheid en tijd.
30% van de online marketeers ontdekte dat ze met een marketing automatisering beter hun klant konden bepalen en uiteindelijk meer sales maken door een gerichtere doelgroep.

Marketing automatiseren maakt het makkelijker om een up-sell te doen en misschien wel andere producten of diensten aan te bieden die nu gezien worden als bijzaak of tijdrovend. Je kunt automatische campagnes opzetten om op het juiste moment jouw klant waarde te bieden. En wil je hierbij persoonlijk contact met je klant kun je zelfs denken aan verjaardagkaartjes en andere belangrijke momenten.

Bijvoorbeeld als een klant een ketting heeft gekocht bij jouw bedrijf, kun je het zo automatiseren dat deze desbetreffende klant 14 dagen voor haar verjaardag een mailtje ontvangt over de bijpassende oorbellen met een leuke korting.

3. Voorzie je zelf van gekwalificeerde leads
De grootste voordelen van een automatisch marketingsysteem is dat je leads kunt filteren. Je filtert dus de klanten uit die niet passen bij jouw dienst of product. Hiermee kun je veel tijd besparen. Voor jezelf en je team zodat jullie je kunnen focussen op de hoge kwaliteit leads. Waar uiteindelijk meer rendement uit zal komen.
Bij het opzetten van dit systeem is het belangrijk dat je helder hebt wie jouw ideale klant is zodat je ze beter kunt vinden. Na het testen van jouw automatische systeem kun je bijstellen en aanpassen. Waardoor je steeds beter grip krijgt op de markt en de omgeving waar jouw klant zich in bevindt.

4. Verlaag kosten
Omdat jij jouw target en doelgroep bepaald voor het marketingsysteem en hiermee online zichtbaarheid creëert kun je het automatische systeem het werk laten verrichten van een marketingteam van vijftig personen. Dus hiermee bespaar je ontzettend veel geld! Het zal een aantal maanden van je tijd kosten in het begin om dit goed neer te zetten en jouw doelgroep goed te bepalen. En om te onderzoeken wat de juiste informatie is die hierbij past en dit in het systeem te gieten. Helemaal als je dit ook met video en andere gerichte content wilt gaan doen. Maar als je dat eenmaal hebt staan, kun je duizenden mensen in één dag bedienen zonder dat je daar nog personeel voor nodig hebt.

Niet alleen bespaar je hiermee veel onkosten, je optimaliseert ook nog jouw zichtbaarheid en klantervaring en de kwaliteit van jouw dienst en product.Als je ziet dat leads niet converteren aan het einde van jouw automatische marketing systeem weet je dat je de informatie moet aanpassen met de feedback die je onderweg tegen komt. Het hele proces brengt je waardevolle data voor jouw onderneming.

5. Betere informatieverstrekking
De informatie die je verzamelt met jouw systeem is ontzettend waardevol. Het vertelt je niet alleen dat het werkt. Het vertelt je ook wat voor welke klant het beste werkt. Je weet welke informatie, welke communicatie en welke content jouw klant het meeste aanspreekt. En op welke manier je de hoogste conversie hebt, de hoogste omzet draait en de meeste producten verkoopt. Je kunt deze informatie weer gebruiken om je systeem te verbeteren en om bijvoorbeeld trainingen te geven. Het haalt aannames en giswerk weg, je hebt heldere resultaten met je campagnes en sales.

Sleutelonderwerpen om aan te werken

#1 Het ontlast jouw marketingteam van bepaalde taken die weinig rendement opleveren, zodat ze meer tijd kunnen investeren in creatieve campagnes of activiteiten die wel winst opleveren.
#2 Begeleid jouw potentiële klanten door jouw bedrijf heen, laat ze jouw wereld zien met de oplossingen die je biedt. Verstrek alle nodige en waardevolle informatie op het juiste moment, zodat jouw toekomstige klant de gelegenheid krijgt om jou (en jouw oplossing) te leren kennen en een wel overwogen beslissing kan maken of jij de juiste oplossing hebt voor het probleem dat ze hebben.
#3 Het stelt jou in staat om gekwalificeerde leads te selecteren en kostbare tijd te besteden aan de juiste leads die rendement opleveren.
#4 Het vermindert personeelskosten. Door dit marketingsysteem in te zetten heb je als het ware een marketing- en salesteam dat voor jou aan het werk is en dat werk uitvoert ter waarde van minimaal 50 man.
#5 Het stelt je in staat om via verschillende methoden in contact te komen. Met jouw ideale klant op online en offline kanalen en ze te bereiken, kennis te maken, een relatie op te bouwen, (gratis/vrijblijvend) waarde en oplossingen kan aanbieden waar ze mee geholpen zijn. Zonder dat je er fysiek bij bent.
#6: Je ontvangt tevens hele waardevolle data en informatie. Je ontdekt wat wel werkt en wat niet werkt. Op deze manier kun je jouw marketing optimaliseren. Jouw ideale doelgroep nog beter leren begrijpen en ze daarna van dienst te zijn.

Ik ben erg benieuwd wat jou nog tegenhoud om te investeren in een online marketing systeem? En als je vragen hebt over dit systeem, stel ze dan gerust!

We wensen je in ieder geval veel succes en plezier met het automatiseren van jouw business.

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →
IT-Staffing - ZP'ers

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →