De 6 geheimen om een geweldige landingspagina te maken met conversie

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Geweldige landingspagina conversie

Deze tips willen websitebouwers niet met je delen

Worstel je met de conversiecijfers die iedereen om je heen wel lijkt te bereiken? Zit je vast in ideeën bedenken hoe je jouw landingspagina/website kunt verbeteren zodat je hier meer leads/sales en opdrachten uit haalt?

Ik ga met jou de zes geheimen delen die websitebouwers liever niet prijsgeven. Soms kunnen de kleinste aanpassingen tot grootse veranderingen leiden en je conversie enorm verhogen.

Waarom zijn landingspagina’s zo belangrijk?

Landingspagina’s worden niet gemaakt gewoon omdat het er mooi uitziet. Het is een ontwerp dat diep ingaat op geanalyseerde informatie, naast een enorme creativiteit.

Landingspagina’s zijn ontzettend belangrijk in een salesproces. De nieuwe manier van jezelf presenteren die ontzettend goed werkt. Het is dé manier om van een onbekende een daadwerkelijke lead te maken, wat kan leiden tot een klant, een samenwerkende partner, productafnemer, etc.

1. Schrijf verbluffende headlines

Een interessant onderzoek heeft uitgewezen dat 8 op de 10 mensen jouw headlines lezen op jouw landingspagina, maar dat uiteindelijk maar 2 van de 10 de rest van de tekst zullen lezen.

Als gebruikers jouw headline niet voorbij zien komen, dan is er weinig hoop dat ze daadwerkelijk een formulier invullen, een aanvraag doen of een product afnemen.
Als je de conversie op je landingspagina wilt verhogen, moet je tijd steken in het leren schrijven van pakkende headlines. Daarmee kun je compact de interesse van de persoon op je pagina omschrijven, waardoor ze blijven hangen.

Gebruik specifieke getallen/aantallen.
Een heel goede manier om de aandacht van de volger vast te houden, is om specifieke getallen/aantallen te noemen in je headlines. Hiermee pak je niet alleen de interesse, maar verhoog je ook de geloofwaardigheid richting jouw aanbod, dienst of product.

Om een voorbeeld te geven: de headline “Al onze klanten zijn tevreden met ons product” zou je veel beter omschrijven als “Onze klanten hebben 103% verbetering door middel van het gebruiken van ons product”.

2. Gebruik noodzaak en schaarste

Kopers kopen wanneer iets belangrijk voor ze is en wanneer er een limiet aan zit. Als je iets heel graag wilt hebben en als dat straks misschien niet meer kan, dan wil je het nog liever hebben. Door het toevoegen van schaarste wordt het belang van de koop groter.

Om een voorbeeld te geven, verhoogde een bedrijf zijn sales met 102% door hun aanbod van gratis uitproberen te verlagen van de komende 30 dagen naar 14 dagen. Schaarste is wel iets dat je moet splittesten. Zo kom je erachter welke manier voor jouw bedrijf het beste zou kunnen werken. Dit zou je kunnen doen door verschillende pagina’s te maken met verschillende inhoud & headlines.

Vertrouwen creëren
Je kunt onder je ‘schaarstetekst’ bijvoorbeeld een link toevoegen naar je algemene voorwaarden en bijvoorbeeld een niet-goed-geld-teruggarantie. Zo kun je ook de conversie op je pagina vergroten. Dit zal de gebruikers namelijk een comfortabeler gevoel geven om het koopproces in te gaan.

Nogmaals, zorg dat je het gaat testen met één aanpassing per keer. Je weet anders niet precies welke aanpassing ervoor heeft gezorgd dat je conversie omhoog is gegaan. Om meer van die succesvolle aanpassingen te doen, is het wel belangrijk om daar zicht op te krijgen.

Gebruik schaarste
Ik geef een voorbeeld. Bij webshops, reizen of online een auto huren zie je vaak staan: nog zoveel auto’s te huur, nog een paar plekken beschikbaar, nog 4 boeken op voorraad. Ze gebruiken allemaal schaarste. Mensen voelen dan dat ze de kans niet willen missen en zullen sneller overgaan tot de koop.

Je zou hetzelfde op jouw pagina kunnen doen: nog 2 dagen deze korting of nog 4 plekken beschikbaar. Dat is afhankelijk van jouw dienst of product. Dit is een techniek die experts al heel lang gebruiken; en met succes.

3. Gebruik woorden die converteren

Het komt misschien niet als een verrassing, maar niet iedereen leest alle tekst op jouw pagina. Gebruikers lezen maar 20% van de tekst op jouw landingspagina. Niet al jouw content wordt gelezen en onderzoek heeft uitgewezen dat er woorden zijn die beter converteren dan anderen.

Gebruik het woord ‘jij’
Als jouw pagina rechtstreeks praat tegen de gebruiker met bijvoorbeeld het woord “jij”, dan voelen ze gelijk een connectie. Zo krijgen ze het idee dat je rechtstreeks tegen hun spreekt. Als je met je klant over “de” landingspagina in plaats van “jouw” landingspagina praat, heeft dit tot gevolg dat de conversie gelijk omlaag gaat.

Gebruik het woord ‘omdat’
Als jij wilt dat gebruikers zich bijvoorbeeld aanmelden voor jouw webinar, je gratis programma of bijvoorbeeld e-book, dan is het belangrijk dat je ze vertelt waarom dit voor hen waardevol is. Het woord “omdat” toevoegen met daarbij de reden en de waarde die het zal geven, maakt dat gebruikers beter begrijpen waarom het voor hen een goede keuze zal zijn.

Gebruik de zin “zie hier hoe”
Een goede manier om mensen te overtuigen dat jouw product daadwerkelijk hun probleem oplost, is om ze te laten zien hoe het werkt. Soms maken bedrijven ‘statements’ op hun pagina zonder ook daadwerkelijk achtergrondinformatie of resultaten te geven. Zonder het te onderbouwen. Dit is een goede manier om uit te leggen hoe het product werkt en zo de aandacht van de “gebruiker” te houden.

4. Wees transparant met prijs & duur

Dit is soms echt de moeite waard om te testen. Ga op onderzoek uit wat voor jouw dienst of product het beste werkt. Test de prijs van jouw dienst of product op jouw landingspagina.

Soms is de beste manier om klanten aan te trekken en te vertalen naar sales om eerlijk en transparant te zijn. Dit helpt niet alleen om meer te converteren, maar om ook de kwaliteit van de conversie te verhogen. Als mensen het proces al weten en zich nog steeds willen aanmelden, dan is de kans groter dat ze ook daadwerkelijk overgaan tot de koop.

Laat niet te veel opties zien
Als je te veel opties en mogelijkheden met verschillende prijzen op je landingspagina hebt staan, leidt dat de mensen af. Wanneer mensen te veel opties hebben waaruit ze kunnen/moeten kiezen, kan dat resulteren in dat ze helemaal niet kiezen. Nog even willen nadenken over wat dan de beste optie is, onderzoek willen doen, wat uiteindelijk maakt dat de sales niet plaatsvinden. Verwar je klant niet met te veel gecompliceerde opties en pakketten. Maak het simpel en gemakkelijk te kiezen.

5. Verwijder afleiding

Het geven van te veel opties en afleidingen kan er ook voor zorgen dat gebruikers je niet meer volgen. Zonde, omdat je juist wilt dat ze jou en je product leren kennen, zodat ze de kwaliteit ervan gaan inzien en er dan ook gebruik van willen gaan maken. Als je het te ingewikkeld maakt, stoppen mensen met jou volgen en weten ze eigenlijk helemaal niet precies wat je doet en wat je te bieden hebt.

6. Doe kleine aanpassingen aan je call to action

Soms maken de kleinste veranderingen in je call to action een drastisch verschil. Om een voorbeeld te geven: een bedrijf veranderde “maak mijn account” in “maak jouw account” en de conversie verhoogde met 24,91%. Uit deze test kwam de informatie dat het woord “jouw” voor dit bedrijf het beste werkt.

Gebruik micro-commitment
Als gebruikers voor de eerste keer op jouw pagina terechtkomen, gaan ze niet gelijk in het koopproces. Hoe kun je nu het beste omgaan met deze situatie? Het antwoord is niet om lange-termijn-commitment te vragen, maar te beginnen met micro-commitment.

Wat je veel succesvolle mensen ziet doen, is een gratis traject aanbieden. Een gratis dienst of (klein) product, voordat je ze gelijk vraagt om je product/dienst te kopen.
Zo kunnen ze kennis met je maken voordat ze zich committeren aan jouw bedrijf of product. Een mooie manier om low profile te zien wat jij te bieden hebt.

Conclusie

Je zult nu wel veel ideeën hebben waarmee je aan slag kunt. Je kunt verschillende dingen testen en kijken hoe het voor jouw dienst of product het beste werkt. Zoals je weet is dat niet bij elk bedrijf hetzelfde. Iedereen heeft een andere klant en een andere doelgroep. Kijk dus goed voor jezelf wat voor jou en jouw bedrijf het beste werkt.

Wees geduldig: je krijgt de beste en de mooiste resultaten met de lange adem. En vergeet niet te genieten van het proces.

Groetjes,
Max van Rooy

Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →