Klanten trekken via social media
De zzp’er met weinig marketingbudget leeft in gouden tijden. Dankzij social media kun je namelijk meer dan ooit zichtbaar zijn. En zichtbaar zijn betekent gevonden kunnen worden door (potentiële) klanten. Als je het ‘goed’ doet, vertaalt zich dit naar meer klantenbinding en meer omzet. Maar hoe ben je op de juiste manier zichtbaar? Even wat spelregels die je in je achterhoofd kunt houden.
Begin bij de basis
De basis voor alle communicatie is dat je voor jezelf helder hebt wie je bent, waar je voor staat en welk gedachtegoed je naar buiten brengt. Wat is je missie? Wat zijn je waarden? Voor wie doe je wat precies en waarom? Open deurtje misschien, maar het zal je verbazen hoe weinig dit soms matcht met de uitingen van bedrijven op social media. Is jouw business bijvoorbeeld gezonde sapjes en promoot je een healthy lifestyle? Post dan maar geen foto van jezelf terwijl je een hamburger met frietjes in de McDonalds aan het eten bent.
Communiceer op de juiste platforms
Fantastisch als jij op alle kanalen vertegenwoordigd bent, maar als je primaire doelgroep vrouwen tussen 20-39 jaar is, kun je waarschijnlijk beter op Facebook en Instagram focussen dan op Twitter. De vraag die je jezelf kunt stellen is dus: op welk platform is mijn doelgroep het meest vertegenwoordigd? Op internet vind je daarover voldoende cijfers terug. Even Googelen dus en kijken waar je bestaande klanten zich online bevinden en wat hen bezighoudt. Met hen ga jij verhalen delen over dingen die zij interessant vinden.
Deel relevante informatie
Wees je ervan bewust dat niemand warm loopt van continu reclame over zich heen krijgen. Deel dus tips, oplossingen voor problemen waar je doelgroep tegenaan loopt en zoek de interactie op. Belangrijk hier is dat je ook beseft dat zeker op een platform als Instagram juist de ‘alledaagse’ dingen gewaardeerd worden. Denk hierbij aan een ontbijtje, herkenbare emoties, sportschoolmomenten, reisjes, enzovoort.
Alledaagse dingen zijn goed, maar voor alles geldt dat het nooit moet wringen met de waarden van je bedrijf of de missie waar je voor staat. Probeer slechts 20% zelfpromotie/reclame in je feed te posten. De overige 80% kunnen dan bestaan uit inspireren, alledaagse dingen delen die passen bij je gedachtegoed en entertainen.
Help, ik krijg geen reacties
Experimenteer en accepteer dat het tijd kost om een band op te bouwen met je doelgroep. Raak niet direct in paniek als er geen reacties komen. Zorg dat je zelf wel reageert en terug reageert.
Geen reacties maar wel veel views? Ook dit beïnvloedt het algoritme gunstig en is goede PR. Bedenk dat mensen je vaker gezien moeten hebben om aan je te wennen en op een goed moment de stap maken om iets van je te kopen. Houd dus vol: de aanhouder wint!