Meer succes als zzp’er door zelfcompassie

Meer succes als zzp'er door zelfcompassie | ZZP Barometer

Stel jij haalbare doelen voor jezelf als zzp’er?

Als zzp’er wil je groeien, kwaliteit leveren en vervolgens succes hebben. Misschien werk je wel erg hard om alle doelen te bereiken, neem je feedback serieus en ben je zelfkritisch. Niets mis mee zou je denken. Maar hard werken en zelfkritisch zijn, leidt helaas niet automatisch tot het gewenste succes. Wat je wel automatisch bereikt is minder ruimte voor vrienden, geliefden en dingen waar je energie van krijgt.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Een kort lontje dooft het vuur

Als je harder werkt dan je eigenlijk aankan, ontwikkel je op den duur een korter lontje en heb je minder oog voor je eigen gevoelens en dat van anderen.

Er volgen dan dagelijks credo’s zoals:

  • ‘Heb ik dat nu alweer verkeerd gedaan?’
  • ‘Hoe heb ik ooit zo dom kunnen zijn? Oelewapper!’ (tegen zichzelf)
  • ‘Nu even niet!’ (tegen anderen)

Krijg je daar meer energie van als zzp’er? Nee. En het leidt niet per se tot succes waardoor het een dubbel verlies is. Het draagt ook niet bij aan de sfeer en creëert zeker niet meer plezier in ondernemerschap. Terwijl jij lekker in je vernauwde focus zit en jezelf uitfoetert – in plaats van compassievol toespreekt – huren je klanten wellicht een ander in. Je gaat je doel voorbij. Door dat harde werken werd de kwaliteit van je werk misschien minder en straalde je ook niet echt meer. Weg gunfactor.

Vervang scheldwoorden door begrip

Compassie is het vermogen om met jezelf of een ander mee te voelen, te begrijpen wat jij of een ander doormaakt en wat er nodig is om de situatie te veranderen.

Hoe (zelf)compassie ontwikkelen? Wanneer je een fout maakt of erachter komt dat je beter iets anders had kunnen doen, kun je dat scheldwoord in je hoofd vervangen door zinnen als: “logisch dat je dit een keer vergeet, je bent ook wat druk geweest.” Of bedenk dat fouten maken menselijk is. Je kunt altijd je fout corrigeren. Het gaat er vooral om dat je van de scheldmodus overgaat in de begripvolle modus en vervolgens in de doemodus. Bijvoorbeeld door een fout te corrigeren, na te denken over wat je nodig hebt om je beter te voelen of door iemand te bellen en uit te spreken wat je dwars heeft gezeten. Grote kans dat je gesprekspartner het helemaal begrijpt en compassie toont.

Hoe zachter je met jezelf omgaat, hoe meer compassie je ontwikkelt en hoe beter je dus ook je klanten aanvoelt. Aanvoelen betekent kunnen aanbieden wat ze nodig hebben. En dat is goed voor je omzet, want klanten willen begrepen worden door jou als zzp’er. Als je vervolgens ook meer ruimte hebt in je agenda, heb je ook meer tijd. Resultaat: klanten niet alleen sneller, maar ook beter bedienen. Wedden dat het naast meer werkplezier ook meer succes oplevert?

Alexandra Smith
Alexandra Smith

Alexandra Smith is storytellingexpert en ondernemerscoach. Dagelijks helpt zij bedrijven met verhalen, pitches en presentaties. Onlangs kwam haar boek ‘Zelfstandige met plezier‘ uit. Alexandra is door haar succes een veelgevraagd spreker op mkb-events.

Bekijk alle artikelen van Alexandra Smith →
SEAT- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →