Heb jij de gun-factor als zzp’er?

ZZP Barometer - uurtarief - Heb jij de gun-factor, zzp'er? | ZZP Barometer

Maak van je klanten je vrienden

Of het nou een trend is of een gevolg van de economie, het feit blijft dat er vandaag de dag gigantisch veel zpp’ers zijn. De eenpitters onder ons die al langer dan 15 jaar eenpitten zullen zich waarschijnlijk nog wel de mooie tijden herinneren dat ze een van de weinigen waren. Freelancers waren schaars en opdrachten waren er in overvloed. Je hoefde je ook niet te onderscheiden van je concurrenten, want die had je niet.

Dat is nu wel even anders. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent; je bent omringd door horden freelancers die allemaal hetzelfde werk kunnen als jij. De een misschien een tikkie beter, goedkoper of sneller, maar de meeste zzp’ers die werken in dezelfde sector zijn uitwisselbaar. Voor jou tien anderen. Hoe kun je je als freelancer dan nog klanten aan je binden?

De gun-factor

Met de klik. De magische gun-factor. Je opdrachtgever kan uit tien min of meer vergelijkbare zzp’ers kiezen, maar hij gunt het er maar eentje. Wie vindt hij leuk genoeg om weer eens mee samen te werken? Met wie wil hij bij de koffie-automaat een gezellig praatje maken?

Je opdrachtgever weet dat hij met het enorme aanbod aan zzp’ers gegarandeerd is van kwaliteit. Dus nu probeert hij er nog iets extra’s uit te slepen; hij wil van de samenwerking ook een leuke ervaring maken.

Kortom; als je je niet meer kunt onderscheiden in de brij van zzp’ers investeer dan in de klik. Investeer in de relatie met je klant. Probeer vrienden met ‘m worden. Toon interesse in zijn privéleven of hobby’s. Heb je het rustig? Ga dan eens een keertje met ‘m lunchen zonder te bedelen om klussen. Of stuur af en toe eens een mailtje. Met de vraag hoe het met ‘m gaat, of je je werk wel goed hebt opgeleverd. Maar ook hier: bedel niet om werk.

En als je klant zelf met een initiatief komt om een prettige relatie op te bouwen, sla dit dan nooit af. Ga naar zijn borrel. Ga naar zijn receptie en naar zijn feestje. Als je niet gaat, dan voelt je klant zich gekrenkt en belt hij de volgende keer de zzp’er die wél langskwam om een pilsje te drinken.

Koester de klik

Die klik heeft trouwens ook een keerzijde. Want vroeg of laat maak je het mee: een opdrachtgever kiest niet voor jou, maar voor je concurrent. Iemand die in jouw ogen niet beter, sneller of goedkoper is dan jij. Dat kan pijn doen. Maar als je het vergelijkt met andere relaties tussen twee partijen, dan zal je zien dat het niet aan jouw talent, persoonlijkheid of tarief ligt, maar aan de klik. De opdrachtgever heeft simpelweg een betere klik met je concurrent. Jaloezie is normaal, maar maak er geen groot ding van. De vrouw van Theo heeft gekozen voor Theo. En niet voor Kees. Dat betekent niet dat Kees minder of slechter is; er is simpelweg niet zo’n klik als met Theo. Dus zoek de opdrachtgevers waar je een warme relatie mee hebt; een fijne klik. En koester deze.

Pascal Boogaert
Pascal Boogaert

Pascal Boogaert is als zelfstandig creatief werkzaam in marketing en communicatie. Hij heeft twee boeken geschreven, waaronder ‘Vogelvrij’. In dit boek – www.vogelvrijboek.nl – zijn de wijze levenslessen van meer dan 50 zelfstandigen verzameld. Daardoor is het boek een onmisbare vriend voor iedereen die als zelfstandige werkt (of wil werken) in marketing en communicatie. Pascal is tevens voorzitter van The Freeforce; een collectief van meer dan 150 freelancers.

Bekijk alle artikelen van Pascal Boogaert →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →