Welke klanten ga jij bereiken met jouw onderneming?
Jolanda Wicherson is actief als ondernemerscoach. Ze zet zich in voor de persoonlijke en zakelijke groei van ondernemers. Jolanda is bekend geworden door het acquisitiebord en dankzij haar titel ‘zakenvrouw van Flevoland 2015’. Ze heeft het boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’ geschreven. In dit boek helpt ze je inzicht te krijgen in jou en je kernwaarden. Je gaat aan de slag met het uitwerken van je ideale klant en je stelt concrete doelen om een goed aanbod te doen. Als je een goede start wil maken met je onderneming, is dit boek een must read. Wij interviewden Jolanda over haar boek en het ondernemerschap.
Het acquisitiebord
Jolanda heeft het acquisitiebord ontwikkeld. Dit bord is feitelijk een praktisch CRM-systeem en is handig voor iedereen die iets met acquisitie en relatiebeheer te maken heeft. Dit bord kan je helpen om in contact te komen met jouw droomklanten. Dat gebeurt door middel van post-its, die je door het stellen van doelen steeds meer naar rechts kunt verplaatsen. Hierdoor kom jij uiteindelijk bij het ultieme doel terecht: namelijk het bereiken van de voor jou ultieme klant.
1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?
In 2003 raakte ik mijn baan kwijt. Ik was het zat om naar de pijpen van een ander te dansen en bedacht: ik ga nooit meer voor een baas werken. Niet echt een goede reden om voor jezelf te beginnen eigenlijk. Gelukkig pakte het later heel goed uit.
2. Wat doe je precies? En wat is je missie?
Ik noem mijzelf ondernemerscoach. Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat ondernemende vrouwen hun talent maximaal kunnen benutten en een lekker inkomen kunnen halen uit hun bedrijf.
3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?
Geef je bedrijf een kickstart is, heel eerlijk gezegd, door mijn redacteur bedacht. Het gaat over de inpuls die echt nodig is om die eerste vijf jaar van je bedrijf glansrijk door te komen. Het is leuk dat je goed bent in je vak, maar ondernemen is echt iets anders. Dat vergt nogal wat. Het boek helpt je op weg.
4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?
Een groot gedeelte van de starters lukt het niet om die eerste vijf jaar door te komen. Mijn boek is een super hulpmiddel om dat wel voor elkaar te krijgen. Ik help je in het boek met de belangrijkste facetten.
5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?
Niet speciaal door een persoon. Het stond al een tijdje op mijn wensenlijstje. Een echt boek is supertof!
6. Wanneer is jouw boek succesvol?
Mijn boek is nu al succesvol. Ik heb er al honderden ondernemers mee kunnen inspireren. Bijna dagelijks krijg ik geweldige feedback. Het boek wordt vooral ook als naslagwerk gebruikt. Daar ben ik trots op.
7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?
Ik ben fan van Remco Claassen. Hij heeft waardevolle boeken geschreven over leiderschap.
8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?
Pfff, heb je even. Ik heb super veel tips. Maar daar kun je ook mijn boek voor lezen. Mijn motto is: begin maar gewoon…. En dat is wat het is. Je kunt op papier alles willen dichttimmeren, maar uit de praktijk leer je het meest. Dus: begin maar gewoon…