Wat is het level van bewustzijn van jouw potentiële klant?

ZZP Barometer | Bewustzijnslevel klant

Pas jouw content aan op de fase van de klant

In dit artikel gaan we je laten zien dat jouw potentiële klant een bepaald level van bewustzijn heeft, waar jij rekening mee moet houden. Als je dat doet, zul je merken dat je meer klanten, meer omzet en meer impact realiseert.

Waar staat je klant nu? Waar wil je klant naartoe? Of het nu gaat om de vormgeving van je content, het ontwerpen van een marketingcampagne of het vormgeven van je salesproces, het is belangrijk om te weten waar je klant op dit moment staat. Je wilt identificeren waar jij jouw klant moet ophalen.

Hoe behaal je het gewenste resultaat?

Je kunt het zien als een stevige wandeling, waar jij de berg op bent gelopen en jouw ideale klant nog ergens op dat pad staat. Je wilt weten waar, zodat je kan inschatten op welke manier je deze persoon of dit bedrijf kan ondersteunen om bij hun gewenste resultaat te komen.

Als je aan deze persoon kan laten zien dat jij weet wat ervoor nodig is om bij dat resultaat te komen en dat je weet hoe het is om op de plek te zijn waar ze nu zijn, dan zullen ze zich aangesproken voelen. Laat je klanten ervaren dat jij hen begrijpt, zodat zij graag samen met jou hun pad vervolgen.

Wat we veel te vaak zien bij ondernemers, is dat ze een boodschap, aanbod of promotie bedenken, zonder dat ze identificeren waar hun ideale klant op dit moment staat en vanaf welke plek je deze persoon mee moet nemen. Dat is de verkeerde manier van ondernemen, want de kans is groot dat deze persoon zich niet aangesproken voelt door wat jij te vertellen hebt.

Bewustzijnslevels

We onderscheiden 3 levels van bewustzijn. Het is moeilijk om aansluiting te vinden bij jouw ideale klant als je niet weet op welk level van bewustzijn deze persoon op dit moment zit. Alleen als je dat weet, kun je een connectie maken, verbinden en jouw boodschap goed overbrengen.

Level 1

Level 1 gaat over potentiële klanten die weten dat ze een probleem hebben. Zij weten alleen niet precies wat het probleem is. Ook weten ze niet exact hoe ze het moeten oplossen en al helemaal niet bij wie de oplossing te halen is. Ze zitten nog in de fase “ik weet dat ik een probleem heb, maar ik weet nog niet exact wat het is en al helemaal niet wat ik ermee kan”.

Level 2

Op level 2 weten ze dat er een probleem is, dus ze weten waar het hem in zit. Ze weten alleen niet wat de oplossing is en bij wie ze de oplossing kunnen krijgen. Deze mensen zijn zoekende, omdat ze zich bewust zijn van het probleem, maar geen oplossing zien.

Level 3

Op level 3 is er sprake van een volledig bewustzijn van wat het probleem is. Ook weten wat de oplossing is, alleen ze weten niet bij wie ze de oplossing kunnen kopen. Deze mensen hoeven dus eigenlijk alleen maar te weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Dan kunnen zij beslissen of jij een goede partij voor ze bent.

Dan is er eigenlijk ook nog een 4e level. Dit is vooral interessant als je aan je positionering wilt gaan werken. Bijvoorbeeld als je een marktaandeel wilt weghalen bij je concurrenten. Dat zijn de mensen die weten wat het probleem is, wat de oplossing is en bij wie ze de oplossing kunnen vinden. Dat kan bij jouw concurrent zijn. Houd daar rekening mee bij het vormgeven van jouw content.

Vormgeven van jouw content

Op basis van de bewustzijnslevels, is het belangrijk om je content vorm te geven. Zo kun jij het marktaandeel van je concurrent naar je toetrekken, als je bijvoorbeeld nummer 3, 4 of 5 in een categorie/bedrijfstak bent. Dat is heel gerichte marketing met een helder doel.

Dit klinkt heel erg ingewikkeld, maar het is vrij simpel. Hier gaat het om: in je communicatie, boodschap, campagne en promotie wil je effectief communiceren. Je wilt dat je boodschap of aanbod goed aankomt en goed wordt ontvangen door jouw potentiële klanten. Bovenal wil je dat ze herkennen wat jij te vertellen hebt en zien dat dit is wat ze nodig hebben.

Leer je klanten kennen

Ons advies is: begin bij het identificeren en het leren kennen van jouw klanten. Start met het identificeren van het level van bewustzijn van jouw ideale klant. Dit geeft je houvast in alles wat je van daaruit gaat neerzetten.

Het kan zo zijn dat jij met jouw onderneming alle drie de levels moet bedienen. Daarom is het noodzakelijk om verschillende types content te hebben. Zo weet je duidelijk, op het moment dat ze doorkrijgen wat het probleem is, dat je het volgende stukje content aan kunt bieden waarin ze de oplossing vinden.

Als ze weten wat de oplossing is, dan is het belangrijk om inzicht te geven in wat het product of de dienst is, wat ze ermee kunnen en welk resultaat het ze kan opleveren. Dus ook voor jou de opdracht: werk dit uit!

Aanmelden voor webclass

Wij wensen je in ieder geval heel veel succes met het implementeren van deze kennis. Segmenteer jouw doelgroep in de 3 levels en pas jouw communicatie en content daarop aan.

Wil je nu meer informatie over dit onderwerp of over het bouwen van een succesvolle funnel met de daarbij horende campagnes en salesprocessen? Meld je dan kosteloos aan voor een webclass. In deze webclass laten we je zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Ook kun je vrijblijvend inzicht krijgen in hoe je jouw eigen succes kunt vormgeven.

We zien je heel graag terug in het volgende artikel.

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →
FastFlex- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →