Onderzoek: Zzp’er kiest lange looptijd leasecontract

Aantal zzp’ers met leaseauto groeit al vier jaar gestaag

AMERSFOORT – De auto blijft het meest gebruikte vervoersmiddel onder zzp’ers. De afgelopen vier jaar is het leasen van een auto steeds populairder geworden. Ruim de helft van de zzp’ers met een leaseauto (51,6%) kiest voor de langste looptijd van het leasecontract van 60 maanden. Dat betekent dat je behoorlijk zeker moet zijn van een regelmatig inkomen. Een op de vijf kiest voor een looptijd van 24 maanden. Dat brengt een hoger maandbedrag, maar wel meer flexibiliteit met zich mee. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 892 zzp’ers in samenwerking met SEAT.

Maar liefst 86% van de zzp’ers gebruikt (onder andere) de auto om naar zijn werkplek te reizen. Bijna een derde (31%) stapt op de fiets en bij een kwart van alle zzp’ers is een ritje in de trein onderdeel van de reis naar de werkplek.

Aantal zzp’ers met auto

Bijna alle zzp’ers (95%) hebben een auto tot hun beschikking. Het grootste deel daarvan heeft privé een auto gekocht, 17% beschikt over een auto van de zaak en 1 op de 7 zzp’ers (14%) heeft een leaseauto.

Zzp’ers reizen gemiddeld iets langer dan een uur per dag. De meesten (31%) geven aan dat zij gemiddeld 0-30 minuten per dag reizen. Dit is te verklaren door het grote aantal zzp’ers dat thuis werkt. Zzp’ers die gemiddeld langer dan 150 minuten per dag reizen, zijn waarschijnlijk veel onderweg naar klanten door het hele land.

Steeds meer zzp’ers met leaseauto

Het aantal zzp’ers met een leaseauto is weer gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar koos 12,1% van de zzp’ers voor het leasen van een auto, in 2018 is dat percentage gegroeid naar 13,9%. Daarmee groeit het aantal zzp’ers met een leaseauto nu al 4 jaar achter elkaar.

Van de zzp’ers met een leaseauto, heeft iets meer dan de helft een contract van 60 maanden afgesloten. Deze groep verwacht dus een behoorlijke periode een vast inkomen te hebben. De andere helft wil iets flexibeler zijn en heeft voor een kortere looptijd van het leasecontract gekozen. 1 op de 5 zit voor slechts 2 jaar vast aan hun leaseauto. Operational lease is duidelijk het populairste onder zzp’ers: tweederde kiest voor deze vorm van leasen.

Belangrijkste kenmerken leasemaatschappij

De aspecten die ervoor zorgen dat de zzp’er voor een bepaalde leasemaatschappij kiest, zijn vergelijkbaar met vorig jaar. Goede service staat nog steeds met stip op 1 (48%). Ook lage kosten worden doorslaggevend gevonden. Op nummer drie en vier staan, net als vorig jaar, referenties en de visie van de leasemaatschappij als basis waarop de zzp’er zijn beslissing maakt.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 892 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, april 2018).

De resultaten zijn verwerkt in een infographic. (Download PNG)

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →