De 4 stappen naar meer rendement

ZZP Barometer | De 4 stappen naar meer rendement

De 4 stappen naar meer rendement

De methode die zorgt voor meer zichtbaarheid, meer naamsbekendheid, meer rendement en dus meer omzet.

Als starter, professional of expert kan ik me voorstellen dat je weleens met de volgende gedachtes rondloopt:

  • Hoe kan ik meer mensen bereiken?
  • Hoe kan ik mezelf onderscheidend positioneren in de markt?
  • Hoe zorg ik dat ik zichtbaar ben bij de juiste doelgroep

In dit artikel willen we je graag inzicht geven hoe je kunt groeien op al deze drie gebieden.De methode die wij hiervoor gebruiken, en onze klanten dagelijks succesvol toepassen, bestaat uit vier stappen. Deze vier stappen willen wij graag met jou delen.

Stap 1 = Relevantie
Stap 2 = Zichtbaarheid
Stap 3 = Connectie
Stap 4 = Conversie

Ideale doelgroep

Voordat je aan deze stappen kunt beginnen, is het belangrijk om helder te hebben wie jij wilt bedienen. Heb jij een duidelijk klantprofiel van jouw gewenste doelgroep? Pas als je dit helder hebt, kun je jouw diensten en communicatie hieromheen gaan vormgeven.

  • Weet wie je ideale doelgroep is
  • Weet waar je deze doelgroep kunt vinden
  • Weet ook waar deze doelgroep naartoe wil

Zorg dat jij jouw doelgroep beter kent dan ze zichzelf kennen. Zo zullen ze je sneller vertrouwen en eerder het gevoel hebben dat jij de persoon bent die hen kan helpen met zijn of haar probleem/pijnpunt.

Stap 1 – Relevantie

Deze stap bestaat uit 3 onderdelen:

  • Het juiste aanbod
  • Jouw positionering in de markt
  • Jouw boodschap

Op het moment dat je jouw ideale doelgroep maximaal wilt kunnen bedienen, zijn die drie onderdelen allemaal van belang. Ook om compleet aan te kunnen sluiten bij de behoefte van jouw ideale doelgroep.

Zorg dat jij bekend staat als een autoriteit, als de nummer één oplossing.

Hoe zorg je ervoor dat je boven de rest uit steekt?
Op het moment dat er zo veel mogelijkheden zijn, is het van essentieel belang dat je inzichtelijk maakt wat jouw onderscheidend vermogen is en wat jou uniek maakt. Jouw methode, jouw framewerk en jouw manier van werken: dat is wat jou uniek maakt.

Bij veel ondernemers is het een heel proces om dit uit te zoeken en inzichtelijk te maken. Zorg dan ook dat je dit niet alleen doet. Schakel hulp in van mensen die met jou mee kunnen kijken op het moment dat je zelf niet kunt ontdekken wat jou uniek maakt, wat jouw onderscheidend vermogen is. Dit is de basis van een succesvolle onderneming!

Als je weet wie jouw ideale doelgroep is, waar je ze kunt vinden en wat hun behoefte is en zorgt voor een aanbod dat aansluit bij hun behoefte, is het belangrijk dat je een boodschap gaat vormgeven waardoor ze zich aangesproken voelen.

Op het moment dat ze onderzoek naar je doen, je volgen, is het van groot belang dat je relevant bent. Deel relevante kennis en informatie met jouw ideale klant – op een manier dat ze jouw boodschap ook echt kunnen horen.

Begeleid ze stapsgewijs, door middel van waardevolle content, van kijker naar koper.

Stap 2 – Zichtbaarheid

Deze stap bestaat uit 3 onderdelen:

  • Bevind je op het juiste platform
  • Timing: doe dit op het juiste moment
  • Frequentie

Wees zichtbaar op het juiste platform. Weet waar jouw ideale doelgroep samenkomt, zodat de informatie en waardevolle content die je gaat delen ook echt door jouw ideale doelgroep gezien wordt.

Deel dit dan ook op het juiste moment. Weet op welk moment jouw doelgroep het meest actief is op het gekozen platform. Uiteraard is dat bij iedere doelgroep anders, dus ons advies is dan ook: doe goed onderzoek, ken je doelgroep.

De derde stap is frequentie. Laat jouw ideale klant weten dat je er bent en blijf ze eraan herinneren, iedere keer opnieuw. Je wilt dat ze weten dat je er bent en mag ze daar ook geregeld even aan herinneren.

Als je elkaar op regelmatig basis ziet, of je elkaar nou leuk vindt of niet, ontstaat er toch een bepaalde relatie en op den duur krijgen ze toch het gevoel dat ze je kennen.

Vooral als je waardevolle content levert, zullen ze je op een gegeven moment gaan zien als de nummer één oplossing.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Stap 3 – Connectie

Om connectie op een dieper level te maken, is het goed om een aantal mentale triggers af te laten gaan. Voordat iemand überhaupt over gaat tot een transactie zijn er een aantal stappen nodig. Ook in deze fase zijn 3 dingen belangrijk:

  • Conversatie
  • Relatie opbouwen
  • Community

Je ideale klant gaat graag met jou in gesprek. Zie het als bijvoorbeeld een date, hierbij neem je ook niet gelijk iemand mee naar huis, je wilt graag eerst even een praatje maken om te weten wie je voor je hebt. Zo gaat dat ook met ondernemen!

Je gaat na de conversatie als het goed is een relatie aan met elkaar. Je wilt content vormgeven en delen, waardoor jouw ideale klant jou beter kan leren kennen en er vertrouwen ontstaat. Een relatie blijft alleen in stand als er wederzijds vertrouwen is.

En dan de laatste fase: community. De nieuwe leider van vandaag is een ondernemer die een groep met mensen in beweging weet ze zetten. Deze mensen van A naar B kan krijgen, waarbij B het gewenste resultaat is. Creëer dus een omgeving voor transformatie, een omgeving waarin jouw klant kan floreren.

Bij Orange Funnels begeleiden wij onze klanten niet alleen met zakelijke ontwikkeling, maar ook bij de persoonlijke ontwikkeling, want je bedrijf kan immers zo groot worden als je zelf gelooft dat het kan worden.

Stap 4 – Conversie

Als je een relatie hebt opgebouwd en deze potentiële klant jou meer vertrouwt en open staat voor een volgende stap, neem je ze mee naar het conversieproces. In dit proces maak je van een kijker een koper. Dit is het moment dat er een transactie gaat plaatsvinden. In dit proces hebben wij nog een aantal waardevolle tips voor je:

  • Geef een unieke ervaring weer waarin je jouw ideale klant stapje voor stapje meeneemt;
  • Zorg dat je een duidelijk salesproces hebt en denk aan mentale triggers;
  • Maak een dienst/product of programma waarbij het onvermijdelijk is voor jouw potentiële klant om bij hun gewenste resultaat te komen.

Als je deze vier fases op de juiste manier vormgeeft, vanuit jouw visie, jouw kernwaardes en jouw doelstellingen, dan kunnen wij je verzekeren dat je meer rendement en meer ROI gaat ervaren.

Indien je hier hulp bij kunt gebruiken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. In een vrijblijvend gesprek kijken wij graag met je mee. Klik hier om een vrijblijvend gesprek aan te vragen.

Heel veel succes met het uitwerken en het implementeren van deze strategie!

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →
IT-Staffing - ZP'ers

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →