Duidelijke antwoorden op vragen over btw-aangifte
De kans is groot dat de Belastingdienst jou ziet als ondernemer voor de btw. Dit betekent dat je verplicht bent om aangifte te doen voor de omzetbelasting. Dit is dezelfde belasting die je ook wel kent als de btw die je doorberekent wanneer een klant een product of dienst afneemt. Vervolgens moet je deze belasting weer zelf overmaken naar de Belastingdienst. Wij beantwoorden 5 actuele vragen over de btw-afdracht.
1. Op welk moment doe je de btw-aangifte?
De meeste zzp’ers doen de aangifte voor de omzetbelasting ieder kwartaal. Er zijn ook andere tijdvakken mogelijk. De Belastingdienst kan je ook vragen om de btw-aangifte maandelijks of jaarlijks te doen. Dit is afhankelijk van de specifieke voorwaarden die de Belastingdienst stelt.
Over het algemeen geldt dat, als je de omzetbelasting te laat betaalt, je een boete kunt krijgen. In deze situatie is het ook aannemelijker dat de Belastingdienst aan jou zal vragen om de btw-aangifte iedere maand te doen. Als je de aangifte op tijd doet en binnen de termijn betaalt, bespaart dit je waarschijnlijk extra werk.
2. Kun je de btw-aangifte automatiseren?
Jazeker. Tegenwoordig zijn er steeds meer boekhoudprogramma’s die de btw-aangifte alvast klaar kunnen zetten. Je kunt de aangifte vervolgens direct versturen vanuit het boekhoudprogramma. Als jouw boekhoudprogramma dit nog niet kan, kun je de aangifte natuurlijk ook gewoon via de Belastingdienst zelf doen. Het is dan wel van belang dat je een goede administratie van je facturen hebt bijgehouden. Je bent overigens verplicht om het btw-nummer op jouw facturen te vermelden.
3. Wat betekent de btw-verhoging van het lage tarief van 6% naar 9% voor de btw-aangifte?
In Nederland zijn er vier soorten btw. Het standaardtarief van 21%, het lage tarief dat in 2019 wordt verhoogd van 6% naar 9%, het 0%-tarief en het vrijgestelde tarief van ook 0%. Alleen als je producten of diensten aanbiedt die vallen onder het lage tarief, heeft dit voor jou gevolgen voor je omzetbelasting en de btw-aangifte. Vanaf 1 januari 2019 zul je dan voor het lage tarief 9% btw moeten rekenen in plaats van 6%.
Het is aan te raden om de verhoging door te berekenen aan klanten, omdat je anders zal moeten inkrimpen op je eigen marge.
4. Kun je de btw-aangifte achteraf aanpassen?
Meestal wel. Als je een typefout hebt gemaakt of vergeten bent om een factuur toe te voegen, kun je dit achteraf nog aanpassen. Op de website van de Belastingdienst vind je het formulier ‘suppletie omzetbelasting’. Als je dit formulier invult, kun je jouw btw-aangifte eenvoudig corrigeren.
5. Hoe kun je de btw slim ‘parkeren’?
De btw die je int via de facturen aan jouw klanten of opdrachtgevers, zul je uiteindelijk moeten afdragen aan de Belastingdienst. Dit betekent dat je het geld in principe niet kunt uitgeven. Daarom het het verstandig om alle btw die klanten aan jou betalen, meteen apart te zetten op een zakelijke spaarrekening. Zo bouw je in de tussentijd toch nog wat rente op.
Je kunt er ook voor kiezen om de btw meteen op een andere betaalrekening te zetten, zodat je de te betalen omzetbelasting in één keer kunt overmaken naar de Belastingdienst.
Btw apart zetten op de voordeligste zakelijke rekening van Nederland
De btw parkeren op een aparte betaal- of spaarrekening helpt je om het overzicht te bewaren. Bij Knab, de bank voor zzp’ers, kun je zoveel betaal- en spaarrekeningen openen als je nodig hebt. Zonder extra kosten. Voor € 5 per maand krijg je een onbeperkt aantal zakelijke betaalrekeningen, betaalpassen en jaarlijks 1.000 gratis transacties. Ontdek het nu!