Ontdek waar de groeipotentie van jouw onderneming ligt

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Groeipotentie vinden in bedrijf

Het belang van identificatie, overzicht en focus om te groeien

Om jouw onderneming te kunnen laten groeien, is het belangrijk dat je exact weet waar de groeipotentie ligt. Ieder bedrijf is hierin anders; daarom is het goed om op regelmatige basis tijd te nemen om intern op zoek te gaan naar de potentie binnen jouw onderneming. In dit artikel nemen we je graag mee in het proces dat we speciaal hiervoor ontworpen hebben.

Dit doen we aan de hand van 5 pilaren. Door dit proces te doorlopen, krijg je inzicht in de focuspunten die voor jouw onderneming belangrijk zijn om aandacht aan te besteden als je door wilt groeien naar de volgende fase.

Drie belangrijke gedeelten

Als ondernemer is het belangrijk om je bewust te zijn van de volgende 3 dingen;

  • We weten wat we weten! (Bijv: ik weet dat ik goed ben in rekenen). Wat je weet en kan zet je hopelijk strategisch in bij de uitvoering binnen jouw onderneming.
  • We weten ook wat we niet weten. (Bijv: ik weet dat ik echt niet kan zingen). Je weet dus precies wat je wel kan en ook wat je niet kan. Voor het gedeelte waar je niet goed in bent, kun je externe partijen in schakelen.
  • Het derde gedeelte is: wat je niet weet, dat je niet weet. (Hmm, dat is een nadenkertje!)

Als je kijkt naar de groei binnen elke onderneming is het belangrijk om te ontdekken wat het is dat je niet weet dat je niet weet. Met andere woorden: wat het is dat je over het hoofd ziet. Dat gedeelte benut je op dit moment namelijk niet binnen jouw onderneming.

Ons assessment laat jou zien wat jouw bedrijf wel heeft, wat jouw bedrijf niet heeft én waar jouw bedrijf niet van op de hoogte is. Op basis daarvan kun je een strategisch plan van aanpak maken, waarin je alle potentie die nu blijft liggen optimaal kunt gaan benutten.

Deze 5 pilaren zijn allemaal essentieel voor het opschalen van je onderneming:

  1. Identificatie & targets
  2. Klant & product
  3. Leadgeneratie
  4. Verkoopproces
  5. Automatisering

We begeleiden je er graag stap voor stap doorheen, zodat jij een framewerk hebt dat je kunt inzetten om inzicht te krijgen in hoe je jouw onderneming kunt laten groeien.

Identificatie & targets

Je wilt als ondernemer weten waar je naartoe gaat. Wat is onze visie? Wat is ons ‘mission statement’? Welke groei willen we doormaken? Waarom is dat voor ons belangrijk? En hoe ziet dat eruit?

Als eerste wil je dus weten waar je naartoe wilt. Vanaf daar kun je een analyse doen van de mogelijke obstakels die je tegen gaat komen: wat zijn de ‘rocks to move’? Als je die in kaart hebt gebracht, kun je voor elke uitdaging/obstakel een oplossing bedenken. Op deze manier ben je constructief en meetbaar aan het ondernemen.

Dit geeft je onderweg inzicht in waar je op koers ligt en waar niet, zodat je gelijk kunt bijsturen.

Klant & product

Weet waar je voor staat als organisatie en wat jouw onderscheidend vermogen is. Als je weet hoe je ervoor zorgt dat je op de juiste manier gepositioneerd bent ten opzichte van jouw concurrenten, dan komen we bij de volgende fase:

Wie wil je bedienen en waarom is dat voor jou belangrijk?

Zorg dus voor een duidelijk klantprofiel. Daarnaast: hoe ga je jouw oplossing vormgeven in een productlijn die vanuit meerdere perspectieven jouw ideale doelgroep kan bedienen? Zodat je ze ook niet enkel eenmalig kan bedienen, maar ze stap voor stap begeleidt naar het behalen van hun gewenste doelstelling.

Dus: wie is je klant en welke oplossing bied je?

Het is ook goed om hiernaar te kijken als je al een productlijn hebt. Sluit hij nog helemaal aan bij de behoefte van de markt? Vanuit die context heb je altijd de gelegenheid om te optimaliseren.

Leadgeneratie

Leadgeneratie is de zuurstof van jouw bedrijf. Zonder nieuwe klanten heb je geen omzet en zonder omzet heb je geen groei. Daarom wil je dus zorgen voor een stabiele leadgeneratie. Het unieke proces dat wij hiervoor ontwikkeld hebben, stelt ons in staat om alle serieuze potentiële klanten uit te filteren.

Wij hebben een ‘klantreis’ ontwikkeld, waar we aan het einde niet alleen gekwalificeerde leads overhouden, maar ook waardevolle content delen en connectie maken. Daardoor ervaart de klant ook verbinding en krijgt hij vertrouwen om uiteindelijk sneller over te gaan tot het aanschaffen van jouw dienst/product.

Uiteindelijk wil je jouw kostbare tijd alleen investeren in serieuze, gekwalificeerde leads. Kun je jouw leadgeneratie opschalen? Kun je jouw leadgeneratie verplaatsen naar andere en/of meerdere kanalen? Benut jij alle mogelijkheden die er op dit moment zijn of is er nog ruimte voor groei?

Verkoopproces

Met de digitalisering van steeds meer ondernemingen en de groei van ‘small businessowners’ wordt het steeds drukker online. Daarbij zien we ook dat er veel ondernemers zijn die het lastig vinden om een goed verkoopproces op te zetten.

Veel ondernemers zijn zoekende en maken verkeerde beslissingen. Ook implementeren ze verkeerde principes in dat verkoopproces. Denk aan manipulatie en trucjes, zoals schaarste en timers. Alles om maar te zorgen dat die klant een online verkoop voor jou realiseert.

Dit is de verkeerde context voor een duurzame relatie en blijvend resultaat voor je klant. Wij zijn van mening dat het belangrijk is, met alle automatisering en digitalisering die eraan komt, dat je connectie blijft maken met jouw potentiële klant en dat je ook zorgt voor een integere relatie. Dat betekent dus dat je niet manipuleert in jouw verkoopproces.

Luister goed naar de behoefte van de klant. Zorg dat jouw aanbod helemaal aansluit bij die behoefte. Zo help je ze om de juiste beslissing voor henzelf te maken. Als jij echt mensen helpt met het oplossen van hun probleem of pijnpunt, dan kun je jouw onderneming zonder manipulatie laten groeien.

Automatisering

In een wereld die steeds meer ‘chatbots’, ‘artificial intelligence’ en ‘virtual reality’ omarmt en integreert in het dagelijkse gedrag van mens en consument, is het des te belangrijker dat jij menselijk contact houdt met jouw (potentiële) klant.

Voordat we het weten is alles geautomatiseerd en verliezen we de connectie met elkaar. Aan de ene kant kun je dingen dus automatiseren in je onderneming en daarnaast, ondanks alle technologie die je kunt implementeren, zorgen dat je wel contact blijft houden.

Met onze plug & play-systemen zorgen we ervoor dat je aan het begin van het proces zoveel mogelijk automatiseert en dat je aan het einde van het proces, bij de serieuze gekwalificeerde leads, het menselijke contact steeds meer toevoegt.

Basis voor groei

Dit waren de 5 pilaren die wij met elke klant die bij ons komt gedetailleerd doorlopen, omdat dit de basis is voor bedrijfsgroei.

Wil jij nu ook deze 5 pilaren samen met ons doorlopen, zodat we met jou persoonlijk mee kunnen kijken? Zodat je exact kan identificeren waar jouw groeipotentie ligt? Dan hebben we een mooie kans voor jou. Meld je aan voor de 5-daagse Quest via https://orangefunnels.com

Wij helpen je er graag bij en kijken ernaar uit om met jou aan de slag te gaan.

Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

Aanbevolen

ZZP Barometer | De 4 stappen naar meer rendement
De 4 stappen naar meer rendement
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Groeifases ondernemer | Max van Rooy
De 3 groeifases waar elke ondernemer doorheen gaat
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →