De 3 groeifases waar elke ondernemer doorheen gaat

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Groeifases ondernemer | Max van Rooy

Zo genereer jij automatisch leads

In dit artikel gaan we jou laten zien welke 3 groeifases elke ondernemer doorloopt en wat jij kunt doen om snel door te groeien naar de volgende fase.

Helaas zien we dat veel te veel ondernemers vast blijven zitten in groeifase 1. En dat is zonde, want als je vast blijft zitten in groeifase 1, dan zal je niet komen waar de meeste ondernemers wél willen komen.

Dat is dat je succesvol bent, actief klanten helpt en dat de business ook kan doordraaien zonder dat jij aanwezig bent, waardoor je meer vrijheid kan ervaren.

Realiseren van dromen

Wat we zien is dat 6 op de 10 ondernemers ooit begonnen is met ondernemen om zijn dromen achterna te gaan, maar dat 83% van de ondernemers dit nog niet heeft gerealiseerd. Dit betekent dus dat al deze ondernemers vastzitten in hun eigen bedrijf. Het welbekende uurtje factuurtje, “als ik niet werk, komt er geen geld binnen”-model.

Uit onderzoek hebben we kunnen constateren dat veel ondernemers niet weten welke 3 groeifases er zijn. Daarnaast weten ze dus ook niet hoe ze de drie groeifases op een succesvolle manier kunnen doorlopen en snel kunnen doorgroeien naar de volgende fase.

Wat zijn dan die 3 groeifases?

Groeifase 1 is de fase die gaat over leadgeneratie

Je wilt weten wie je bent, wat je doet, waar je voor staat, wie je wilt bedienen en hoe je dat gaat doen.

Er zijn 3 dingen belangrijk in Groeifase 1:

  • Zichtbaarheid
  • Klanten
  • Omzet

Dit is het fundament voor een succesvol bedrijf. Deze 3 punten worden door veel ondernemers niet volledig toegepast, waardoor ze vast blijven zitten in groeifase 1.

Je wilt eigenlijk op de automatische piloot potentiële klanten jouw kant op krijgen. Ook wel leadgeneratie genoemd. Deze leads wil je “preframen”. Daarmee bedoelen we dat ze de juiste “customer journey” (klantervaring) doorlopen, waardoor ze het inzicht krijgen wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe jij ze kunt helpen.

Het is de bedoeling dat je in gesprek gaat met gekwalificeerde leads, die je over hebt gehouden door het natuurlijke filterproces met jouw unieke online systeem. Zo hoef jij alleen jouw kostbare tijd te steken in serieuze potentiële klanten.

Groeifase 2 gaat over opschalen

In deze groeifase wil je door je huidige omzetplafond heen breken. Dit kun je eigenlijk alleen doen door middel van online verkoop en/of automatisering. Dit doe je door een schaalbaar product of dienst toe te voegen aan jouw productlijn.

Er zijn 3 dingen belangrijk in groeifase 2:

  • Groei
  • Volume
  • Marge/Winst

Wat je in deze groeifase doet, is eigenlijk het model van groeifase 1 online brengen en/of automatiseren, waardoor je kunt gaan opschalen. Met groei bedoelen we de groei van de ondernemer, zowel zakelijk als privé. Met volume bedoelen we klanten vaker laten kopen, in een grotere hoeveelheid en/of een hogere transactiewaarde. Marge/Winst bedoelen we dat je onderaan de streep meer overhoudt, dus meer verdient.

Groeifase 3 gaat over maatwerk of high-end producten, in contact komen met grotere potentiële opdrachtgevers

In deze groeifase wil je de “achterdeur sluiten”. Wat we daarmee bedoelen, is dat je klanten wilt creëren voor het leven. Je wilt van jouw klanten strategische partners maken.

Wij weten dat veel ondernemers verlangen naar groeifase 3. Dit betekent namelijk dat ze een systeem hebben staan waarmee ze automatisch leads genereren. Daarbij betekent dit ook dat ze een goed online systeem hebben staan, waarbij het grootste gedeelte geautomatiseerd is (online verkoop realiseren), dus dat ze kunnen opschalen.

Als dit allemaal goed staat, dan komt het volgende punt. Dan willen we minder werken en meer van onze vrijheid terug. (Ook al durven de meeste ondernemers dat niet hardop uit te spreken, omdat ze niet zien hoe dat te realiseren.)

De lastige punten die wij hierbij zien is dat ondernemers het een uitdaging vinden om los te komen van hun bedrijf. Wij zien dat ze moeite hebben om balans te vinden tussen werk en privé.

ZZP Barometer | Max van Rooy ingevuld schema

Uitdaging

De allergrootste uitdaging is dat er maar weinig ondernemers zijn die, als ze zelf niet aanwezig zijn, toch een goed lopend systeem hebben dat op datzelfde moment winst oplevert.

In deze groeifase zijn 3 dingen belangrijk:

  • Systeem
  • Meer tijd
  • Bijdrage

Al deze processen wil je samenvoegen in een systeem. Een goed werkend systeem dat al deze zaken uit handen neemt. Je moet gaan denken aan de juiste “teambuilding”. Hiervoor heb je tijd nodig. Tijd voor je eigen ontwikkeling, maar ook zeker tijd voor de groei van jouw team. Het is hier ook belangrijk dat je jouw processen systematiseert, zodat je niet keer op keer hetzelfde aan het uitleggen bent.

Maatschappelijke bijdrage

Als dit allemaal loopt, blijft er nog 1 ding over: jouw bijdrage! Wij geloven heel sterk in een maatschappelijke en sociale bijdrage. Vanuit die context is het ook goed om te ontdekken, te identificeren wat je als ondernemer kunt bijdragen. Dat je de tijd, vrijheid en vermogen gaat herinvesteren in projecten die voor jou belangrijk zijn.

Waar geloof jij in? Als ondernemer, maar ook zeker als mens. Als je straks terugkijkt op je leven, waar wil je dan trots op zijn? Heb je nu de gelegenheid? Pak pen en papier en beantwoord deze vraag: “Als je straks terugkijkt op je leven, waar wil je dan trots op zijn?”.

De vraag is: zijn dat de cijfers? Of gaat het om wat je hebt gedaan met dat vermogen wat écht telt? Wij gunnen jou groeifase 3, omdat je dan een vrij, vermogend en betekenisvolle bijdrage achter laat waar je trots op kunt zijn.

Groeifase 3 bereiken?

Ben jij benieuwd hoe jij aan de slag kunt met het doorgroeien naar de volgende groeifase en jouw huidige omzetplafond doorbreekt?

Hoe jij jouw leadgeneratie optimaliseert? Hoe je stapsgewijs kunt opschalen en online verkopen realiseert? Of juist loskomt van jouw bedrijf. Voor elke groeifase hebben wij een kant-en-klare oplossing die jou stap voor stap meeneemt in het hele proces.

Wil jij meer informatie over onze programma’s of vind je het fijn als wij eens met je meekijken in welke groeifase jij zit? Vul dan dit formulier in. Dan nemen wij contact met jou op, we kijken graag met je mee.

Bedankt voor het lezen van dit artikel! We zien je heel graag terug bij het volgende.

Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →