Ondernemen en zakelijk rijden 2019
Als ondernemer dien je op de hoogte te zijn van veel regels en regelingen, als het gaat om zakelijk rijden. Bijtelling, milieu-investeringsaftrek, bpm, motorrijtuigenbelasting en btw. Op de hoogte zijn van de belastingen rondom mobiliteit is niet altijd gemakkelijk. Als je het als ondernemer een beetje wilt volgen, is het vaak een hele klus en online speurwerk. Daarom de meest gestelde vragen op een rijtje, zodat je als ondernemer weet waar je aan toe bent.
Hoe zien de bijtellingstarieven voor 2019 er uit?
De bijtelling voor privégebruik is van toepassing als je als ondernemer of werknemer een auto van de zaak ter beschikking hebt. Via de bijtelling wordt het voordeel belast zodat je deze auto ook privé mag gebruiken. Dat wordt voor werknemers belast als loon en bij ondernemers bij de winst opgeteld. Hiervoor geldt in 2019 een forfait van 22% van de catalogusprijs van de auto als de auto een ‘datum eerste toelating’ in 2019 heeft. Ook auto’s met een ‘datum eerste toelating’ in 2017 of 2018 hebben een bijtelling van 22%. Voor auto’s met een ‘datum eerste toelating’ vóór 2017 blijft het uitgangspunt dat de bijtelling 25% is. Wel kunnen er nog CO2-afhankelijke kortingen van toepassing zijn. De overheid wil elektrisch rijden ook in 2019 blijven stimuleren. Voor volledig elektrische auto’s is de bijtelling daarom slechts 4% tot een catalogusprijs van € 50.000. Is de catalogusprijs hoger dan € 50.000, dan geldt het 4%-bijtellingstarief tot € 50.000 en geldt daarboven 22%.
Ik rijd in een auto met een verlaagde bijtellingscategorie, hoe lang blijft die bijtelling gelden?
Als een auto een verlaagde bijtelling heeft in verband met een lage CO2-uitstoot, blijft die korting ook na een wijziging van de tarieven gelden zolang nog geen 60 maanden verstreken zijn na de maand van de eerste toelating. Of de auto van eigenaar of berijder gewisseld is, maakt daarbij geen verschil.
Welke regels gelden voor een rittenregistratie ter voorkoming van bijtelling?
De bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak kun je voorkomen als je op jaarbasis niet meer dan 500 km privé rijdt. Hoe je het bewijs daarvoor levert, is niet aan regels gebonden. Het beste kan dit door middel van een sluitende rittenadministratie. In een rittenadministratie moeten per rit de volgende gegevens worden bijgehouden: datum, begin- en eindstand van de kilometerteller, plaats van vertrek, plaats van de bestemming, de aard van de rit en de gereden route als deze afwijkt van de meest gebruikelijke route. Het is belangrijk om een sluitende rittenadministratie te kunnen overleggen. Een rittenadministratie die niet op orde is, kan een naheffing met boete opleveren. Wil je een deugdelijk rittenadministratiesysteem aanschaffen? Dan is het handig om te letten op het Keurmerk voor ritregistratiesystemen. Dat zegt dat het systeem voldoet aan de eisen van de Belastingdienst en dat privacy en continuïteit goed zijn geregeld.
Kan ik een deelauto ook privé gebruiken?
Ondernemers hebben steeds meer behoefte aan flexibiliteit in het autogebruik. De belangstelling voor deelauto’s neemt daardoor toe. Door die toegenomen inzet van deelauto’s heeft de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen met de Belastingdienst een regeling getroffen voor het privégebruik van deelauto’s. Met deze afspraken is het toegestaan om een auto voor één of meerdere dagdelen van de werkgever te huren, zonder dat er sprake is van fiscale bijtelling. Voorwaarde is dat er een zakelijke huurprijs wordt betaald. De regeling (Als “Brancheregeling Privégebruik Deelauto” te downloaden op de website van de belastingdienst) kent daar specifieke spelregels voor. Er is dan geen bijtelling van toepassing.
Kan ik ook in 2019 nog profiteren van de investeringsaftrek?
Ja, de investeringsaftrek is ook in 2019 van toepassing. De investeringsaftrek is een bedrag dat je kunt aftrekken van de winst als je investeert in bedrijfsmiddelen. Door de investeringsaftrek wordt de winst van jouw onderneming lager en betaal je minder belasting. De investeringsaftrek is er voor auto’s in twee vormen: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de milieu-investeringsaftrek (MIA). De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek geldt voor alle nieuwe of gebruikte auto’s met grijs kenteken (bestelwagens) en voor personenauto’s die hoofdzakelijk bestemd zijn voor het beroepsvervoer over de weg (zoals taxi’s). Je kunt deze aftrekpost, die kan oplopen tot 28% van de investering, toepassen bij jouw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De MIA is een regeling die in het leven is geroepen om de aanschaf van nieuwe milieuvriendelijke producten te stimuleren. Van de MIA profiteer je vooral als je investeert in een nieuwe elektrische auto. Deze MIA kan oplopen tot 27 procent. Om in aanmerking te komen voor MIA moet je de investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl).
Welke fiscale vrijstellingen gelden er voor elektrische auto’s?
Naast de milieu-investeringsaftrek van 27%, geldt er fiscaal een vrijstelling van BPM. Ook is in elk geval tot en met 2020 een nihiltarief voor de motorrijtuigenbelasting van toepassing. Voor het privégebruik geldt bovendien een zeer lage bijtelling van slechts 4% van de catalogusprijs voor zover die niet meer bedraagt dan € 50.000. Eventueel kunnen er ook lokale subsidies zijn voor aanschaf van elektrische auto’s of laadpalen. Raadpleeg hiervoor de website van uw gemeente of van de Rijksoverheid (www.antwoordvoorbedrijven.nl)
Hoe lang houdt een plug-in hybride nog het MRB-voordeel?
Er geldt in 2019 voor de motorrijtuigenbelasting een halftarief voor plug-in hybride auto’s tot maximaal 50 gram/km CO2-uitstoot. Voor dat halftarief is bovendien geregeld dat dit voor deze categorie auto’s blijft gelden tot en met 2020.