Maak als zzp’er gebruik van Greenwheels

Lease | ZZP Barometer

Wat is de propositie van en wat is jouw rol bij Greenwheels?

“De propositie van Greenwheels is ‘je eigen auto voor af en toe’. Wij richten ons op mensen die niet elke dag een auto nodig hebben, maar wel regelmatig: van drie keer per week tot drie keer per jaar.

In 1995 ben ik vanuit mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit samen met Gijs van Lookeren Campagne Greenwheels begonnen. Wij hebben destijds de deelauto in Nederland geïntroduceerd en hadden zeer geavanceerde technologie ontwikkeld inclusief pasjessysteem, een geautomatiseerde boordcomputer en gereserveerde plekken in de stad. We hebben ons businessplan destijds een jaar lang gepitcht – bij grote investeerders en partijen in de automobielindustrie – maar kregen steeds nul op het rekest. Vandaar dat we zelf zijn begonnen met drie tweedehandsauto’s.

In 1995 was er sprake van een heel andere wereld dan die van vandaag – nu is het dankzij applicaties als Spotify en Netflix veel logischer dat mensen producten niet meer in huis hebben en bezitten, maar dat alles als dienst afgenomen kan worden. Voor jonge mensen is dat nu heel normaal en is het zelfs de standaard geworden. Dat had niemand in 1995 kunnen bedenken. Ons concept speelt precies in op die trend: mobiliteit as a service.

Is er (extra) behoefte aan het concept van Greenwheels bij zzp’ers?

“De zzp’er heeft een cruciale rol gespeeld in de eerste jaren van Greenwheels. Voor zzp’ers die zichzelf een maximale kans van slagen willen geven, is het belangrijk de vaste kosten zo laag mogelijk te houden en alle kosten zoveel mogelijk variabel te maken. Zo kunnen ze opschalen zodra dat nodig en mogelijk is: Greenwheels sluit precies aan op die behoefte van de zzp’er.

Vanaf de start van Greenwheels zijn wij met veel enthousiasme ontvangen door zzp’ers – in 1995 nog ‘kleine zelfstandigen’ genoemd. Vooral in deeltijd actieve zzp’ers of zzp’ers in creatieve beroepen, bijvoorbeeld tekstschrijvers, wilden graag het voordeel dat wij bieden pakken: zij hoefden namelijk maar eenmaal per week de deur uit.

De snelle adoptie van nieuwe technologieën door zzp’ers heeft mij ontzettend verbaasd: bijvoorbeeld bij het gebruik van WhatsApp, maar ook de adoptie van Greenwheels, lopen zzp’ers voorop. Zij zijn in staat nieuwe technologieën snel te adopteren, terwijl grote organisaties daar totaal niet toe in staat zijn, vanwege hun verouderde systemen en processen. Zzp’ers zijn als het ware one man armies: hele vaardige decision making units. Waar grote bedrijven veelal nog traditioneel leasen, gebruikt de zzp’er alleen iets als hij het nodig heeft en betaald hij dus het liefst alleen voor het gebruik ervan.”

Wat is de reden dat zzp’ers als eerste het concept van Greenwheels adopteerden?

“Greenwheels was in 1995 en de jaren daarna een vrij exotisch concept: autobezit was gemeengoed, ik had echt iets uit te leggen op verjaardagen. De eerste potentiële klanten waren dus vrij moeilijk te overtuigen. Zzp’ers waren daarop de uitzondering: zij zagen de kans zich bij opdrachtgevers en in hun netwerk extra te onderscheiden en vertelden  aan iedereen hoe verbazingwekkend goed Greenwheels werkt. Een voorbeeld van zo’n ambassadeur is een D66-kamerlid die in de Elsevier op de foto ging met een auto van Greenwheels – de ultieme promotie en iets dat we tegenwoordig product placement zouden noemen. Voor ons is de werking van het product het belangrijkst: we maakten geen gebruik van marketing, en konden ook niet veel klanten accepteren. Daarom waren die zzp-ambassadeurs zo belangrijk voor ons.”

Wie zijn jullie grootste concurrenten?

“Autobezit is onze grootste concurrent: 85% van de huishoudens heeft nu nog één of meer auto’s. Wij proberen daar verandering in te brengen.”

Welke diensten biedt Greenwheels aan aan de zzp’er?

“Op dit moment zijn er vier abonnementen beschikbaar op de website, maar dit zullen er straks nog maar twee zijn. Ten eerste Business Basic, waarmee klanten van bestaande auto’s gebruik kunnen maken, en ten tweede Fleet On Site, waarmee klanten een auto bij een nieuwe locatie kunnen krijgen. De zzp’er neemt voornamelijk de dienst Business Basic af, veelal via de NS Business Card. Met de NS Businesscard heeft de zzp’er toegang tot onder andere trein, tram, bus, OV-fiest en heeft hij voor nul euro een abonnement op Greenwheels. Hij kan zijn NS Businesscard gratis upgraden zodat hij toegang krijgt tot de auto’s van Greenwheels, en betaalt een uurtarief waar de kilometers en de brandstof bij inbegrepen is.”

Wat zijn voor Greenwheels de belangrijkste kanalen om de zzp’er te bereiken?

“Het enige en daarmee direct het belangrijkste kanaal dat wij met Greenwheels gebruiken is online. De zzp’er voert zijn behoefte in, bekijkt het resultaat en maakt wel of niet de keuze om bij ons klant te worden. Met beperkte informatie kunnen wij via internet een helder aanbod neerzetten. Op dit moment zijn er bij Greenwheels geen inschrijfkosten van toepassing en kun je maandelijks opzeggen, en dat spreekt de zzp’er natuurlijk extra aan.”

Naar welke toekomstplannen van Greenwheels kan de zzp’er uitkijken het komend jaar?

“Wij gaan het productaanbod uitbreiden met andere merken en modellen, waaronder meer representatieve auto’s later dit jaar, en voor een deel van de zzp’ers heel interessant: bestelbussen.”

Maken jullie bij Greenwheels zelf gebruik van de diensten van zzp’ers?

“Er werkt nu ongeveer 40 FTE bij Greenwheels, en daarnaast maken wij veel gebruik van externen. Zzp’ers zetten we vooral in binnen de marketing en media: bijvoorbeeld tekstschrijvers, maar ook applicatieontwikkelaars.”

Meer info? Ga naar www.greenwheels.com/nl

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →