Onderzoek: Ruim 1 op de 3 zzp’ers reist met openbaar vervoer (OV)

Mobiliteitskaart is populair onder zzp’ers

UTRECHT – 35 procent van de zzp’ers maakt in 2017 gebruik van het openbaar vervoer (OV), terwijl vrijwel alle zzp’ers ook over een auto beschikken. Ten opzichte van 2014 is dit een flinke stijging. In dat jaar maakte namelijk slechts 9 procent van de zzp’ers gebruik van OV. Het OV is hiermee aanzienlijk in populariteit gestegen en dat mede door het gebruik van een mobiliteitskaart. Dat blijkt uit een onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met NS-Business Card.

Het reizen met het OV heeft voordelen blijkt uit recent onderzoek. Maar liefst 55 procent van alle zzp’ers die met het OV reist, vindt het belangrijk om tijdens de reistijd te kunnen werken. Daarmee genereert de zzp’er maar liefst 12 procent van de omzet tijdens het reizen met OV.

Oudere zzp’er reist vaker met OV

Vooral oudere zzp’ers maken gebruik van het openbaar vervoer. 43 procent van de zzp’ers tussen de 55 en 65 jaar maakt gebruik van het OV. Daarbij is in deze groep de trein zeer populair, namelijk 95 procent maakt hier gebruik van. En doet dit allemaal met behulp van de mobiliteitskaart.

Meer interesse in mobiliteitskaart

Niet alleen het gebruik van OV is gestegen, ook het gebruik van een mobiliteitskaart is toegenomen. In 2015 maakt namelijk 15 procent van de zzp’ers hier gebruik van. Nu geeft 35 procent van alle zzp’ers aan in bezit te zijn van een mobiliteitskaart.

Zzp’er kiest voor trein

Uit onderzoek blijkt verder dat de zzp’er voornamelijk met de trein reist en gemiddeld 60 minuten onderweg is. Maar liefst 71 procent van de zzp’ers die met het OV reist maakt gebruik van de trein. Voornamelijk jongere zzp’ers laten zich vervoeren met de metro of tram.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 642 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1,1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, mei 2017).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.

(download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →