7 tips: van ontmoeting naar website

7 tips: van ontmoeting naar website | ZZP Barometer

Zorg ervoor dat jouw website klopt

Als ik een ondernemer heb ontmoet, kijk ik daarna bijna altijd even op zijn of haar website. Dat levert wisselende resultaten op. Vaak geeft me dat een compleet plaatje en meer verdieping, dan lees ik nog eens na wat mij is verteld en krijg ik een volledig beeld. Maar soms is er nog geen website of herken ik de persoon die ik heb gesproken helemaal niet terug op de website, in foto’s of teksten.

Hoe zit dat met jouw website? Levert jouw website bij bezoekers hetzelfde gevoel op als een ‘live’ ontmoeting? Straalt deze hetzelfde uit als jij? Onderstaande tips kunnen je op weg helpen.

1. Zorg ervoor dat je een website hebt als dit op je visitekaartje staat

Dit lijkt logisch, maar het komt vaker voor dan je denkt. Ik zeg niet dat op het moment dat je start met je onderneming je website klaar moet zijn, maar laat dit niet te lang liggen. Een ‘under construction’ of ‘coming soon’ pagina is niet voldoende. Al is het beter dan niets. Zorg er ook voor dat je je website echt afmaakt en live zet, verbeteren kan later altijd nog.

2. Zorg ervoor dat je een herkenbare profielfoto plaatst op je website

Kies voor een herkenbare profielfoto die niet heel erg afwijkt van hoe je eruit ziet (geen vakantiekiekje). Gebruik je nooit make-up? Overdrijf daar dan ook niet mee op je profielfoto. Plaats geen foto die meer dan tien jaar oud is en helemaal niet meer lijkt op hoe je er nu uitziet. Plaats wel altijd een foto van jezelf, hoe lastig dit ook kan zijn voor je. Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijfsnaam. Een goede fotograaf kan je hiermee helpen. Bedenk dat het gaat om herkenbaarheid (o ja, haar/hem heb ik gesproken!), het is geen schoonheidswedstrijd.

3. Zorg ervoor dat de teksten weerspiegelen hoe je spreekt

Gebruik niet ineens heel formele taal terwijl je dat in een gesprek niet zou doen, of omgekeerd. Een manier om je teksten natuurlijk over te laten komen is net doen alsof je tegen je bezoeker praat. Neem hiervoor echt een persoon in gedachten en vertel je verhaal. Schrijf dit zo eenvoudig mogelijk op. Lukt dat niet, gebruik dan eventueel de voicerecorder op je telefoon om tegen te praten of laat je interviewen om tot een natuurlijke tekst te komen. Kies voor makkelijk leesbare teksten, de meeste bezoekers van je website zullen snel en vluchtig lezen. Heb je een heel formeel beroep, dan worden ook formelere teksten verwacht: pas je schrijfstijl hierop aan.

4. Gebruik dezelfde woorden/termen

Staat op je visitekaartje dat je redacteur bent? Noem dat dan ook zo op je website. Benoem je bepaalde diensten die je aanbiedt? Geef die op je website dan dezelfde naam.

5. Laat onderwerpen terugkomen op je website

Spreek je graag over een mooi aanbod van jou tijdens een ontmoeting? Zorg er dan voor dat dit direct op de homepage van je website zichtbaar is. Praat je over bepaalde problemen die je oplost voor je klanten? Zet deze dan ook goed zichtbaar op je website. Zorg dus voor herkenning en een verdere verdieping van bepaalde onderwerpen.

6. Zorg ervoor dat de uitstraling van je website klopt

Ben je heel creatief? Zorg ervoor dat je website dit uitstraalt en kies eens een andere aanpak. De website wendymariadekker.nl. is hier een mooi voorbeeld van. Richt jij je vooral op vrouwelijke ondernemers en wil je warmte uitstralen? Zorg dan voor ronde vormen en warme kleuren. Laat je hierover adviseren door je vormgever en webbouwer. Er kan soms meer dan je denkt, ook binnen een standaard template/thema.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

7. Zorg ervoor dat het makkelijk is om via je website contact op te nemen

Maak het op je website ‘kinderlijk’ eenvoudig om contact met je op te nemen. Zorg voor een pagina met de naam ‘contact’ en zet deze bij voorkeur rechts in je menubalk. Plaats eventueel in je footer ook je contactgegevens. Zo maak je de cirkel rond en zorg je ervoor dat de ontmoeting weer verder gaat. Van website naar weer een persoonlijk gesprek of mail of chatcontact.

Daphne de Gouw
Daphne de Gouw

Daphne de Gouw maakt WordPress websites voor kleine ondernemers (o.a. zzp’ers, coaches, therapeuten, stichtingen). Zij doet dit onder haar bedrijfsnaam ‘MetDaphne’ sinds 2012. Daphne besloot na bijna 20 jaar werken aan intranet en internet projecten bij diverse organisaties haar eigen onderneming op te richten. Alle kennis en ervaring op het gebied van online communicatie gebruikt zij nu bij het maken en onderhouden van websites voor (startende) ondernemers.

Bekijk alle artikelen van Daphne de Gouw →
IT-Staffing - ZP'ers

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →