Ontdek hoe je bedrijf groeit en jij jezelf vrijspeelt van organisatorische taken
Als zzp’er heb je beperkt tijd. Daarom is het altijd slim om te ontdekken hoe je kunt loskomen van 1-op-1 werken. Uurtje factuurtje werken, zoals dit ook genoemd wordt. Ondernemers ontdekken steeds meer dat je kunt opschalen door diensten aan groepen te leveren. Meer klanten tegelijk dienen waardoor je meer kunt verdienen. Slimme zet dus.
Meer omzet betekent ook dat je meer financiële middelen hebt om taken uit te besteden. Om te zorgen dat jouw organisatie professioneler wordt. Dat je VA-experts inzet die jou ondersteunen. En dat jij je kunt focussen op hetgeen je het allerliefst doet. Daar heb je dan de financiële ruimte voor.
Groepen zijn dus lucratief maar tegelijkertijd heel intensief!
Het lastige is dat je nu veel klanten tegelijk hebt. Die je allemaal kwaliteit wilt bieden. En de service wilt leveren die voor jou belangrijk is.
Veel klanten hebben betekent:
- veel tijd nodig om aandacht te geven
- waardoor je er veel energie in steekt
Zeker bij hoog geprijsde diensten! Hoe zorg je dat je dit slim regelt? Hoe kan je je diensten voor groepen slimmer leveren? Waardoor jij jouw aandacht en tijd vooral aan de klanten zelf besteedt?
Allereerst adviseer ik om vooral deze diensten steeds opnieuw aan te bieden. Bedenk niet keer op keer iets nieuws, maar maak een vast programma, een aanbod van diensten die je keer op keer levert. Vervolgens bepaal je wat je allemaal doet en op welke wijze. Dit kun je uitsplitsen in 3 fases:
1. Voorbereiding
Wat moet je allemaal regelen ter voorbereiding? Vaak zijn dat hele praktische zaken zoals:
- Locatie boeken
- Materiaal bestellen/afdrukken
- Bevestigingsmail sturen
- Inloggegevens voor de online omgeving faciliteren
2. Levering diensten
Alles wat je doet bij het leveren van de groepsdiensten. Denk aan:
- Huiswerkopdrachten na iedere les
- Tussentijds coachafspraken inplannen
- Feedback leveren in een online community
- Hand-outs toesturen nadat je een presentatie hebt gegeven
3. Afronding
En logischerwijs rondt je het geheel na het leveren van je dienst ook af. Dat betekent zaken als:
- Evalueren
- Testimonials opvragen
- Formeel bericht over het sluiten van een online groep/omgeving
Als je opgesomd hebt wat er allemaal moet gebeuren – ook iedere mini detail/actie – dan maak je hier vervolgens een draaiboek van. Geen boekwerk, maar een logisch overzicht met taken en planning. Dit draaiboek kan je keer op keer uit de kast trekken. Je kunt een VA inzetten die alles voor je regelt. Die zorgt dat alles klaarstaat en perfect georganiseerd is
En jij? Jij hoeft je alleen nog maar op je klanten te focussen en te zorgen dat je jouw diensten levert. Laat dat nou net hetgeen zijn wat jij het allerliefst doet! In mijn volgende blog vertel ik je hoe je de acties uit je draaiboek kunt automatiseren.