Slim en snel werken als zzp’er? Dan moet je automatiseren

Slim en snel werken als zzp’er? Dan moet je automatiseren | ZZP Barometer

Maak werken in je zzp-bedrijf eenvoudiger en leuker door te automatiseren

Tijd besparen! Altijd een hot item. Of moet ik zeggen: hot probleem? Je hebt vast wel eens gehoord dat wij Nederlanders gewend zijn om onder hoge druk veel werk te verstouwen. Of dat goed is, is de vraag. Wat een gegeven is, is dat wij het heel ‘normaal’ vinden om hard te werken. Daarom is het des te belangrijker om te ontdekken wat je kunt doen om slim en snel te werken.

Hoe komt het toch dat zzp’ers steeds vastlopen door te weinig tijd? Hoeveel uren in een dag wil je productief (kunnen) zijn? Volgens mij hoef ik dat niet eens uit te leggen, maar voor de goede orde toch een paar punten:

– Je doet als zzp’er alles alleen
– Je leert nieuwe dingen die je graag wilt implementeren
– En je ontwikkelt continu nieuwe diensten
– Of je levert juist continu maatwerk (waardoor je steeds opnieuw ontwikkelt)
– Je wilt online actief zijn door social media bijvoorbeeld (kost heel veel tijd)
– Je klanten vragen (natuurlijk!) aandacht en dat kost veel tijd
– En je wordt veel ‘gestoord’ door allerlei berichten, mail, telefoon etc.

Stel grenzen

Ik kan nog wel even doorgaan. Je weet dat je als zzp’er nooit klaar bent. Waar je in loondienst toch echt een keer de deur achter je kon dichttrekken, is dat nu verleden tijd. Vast niet erg want je haalt veel plezier en energie uit je eigen bedrijf. Maar het moet wel leuk blijven. Als je namelijk geen grenzen stelt aan wat je doet en hoeveel je doet, slaat ergens een keer de wijzer naar de verkeerde kant uit. En dan is het te laat: dan is het niet meer leuk!

Nu hoor ik je al vragen: hoe kan ik dan minder werken? Alles wat ik doe moet ook echt gebeuren. Dat begrijp ik volledig en ik ga ook niet zeggen dat je minder moet doen. Het gaat veel meer over anders doen.

Investeren moet

Naast een hardwerkend volk zijn we ook een heel zuinig volk. En vaak bezuinigen we op de verkeerde dingen. Investeren moet. Zeker als je je doel voor ogen hebt en dat écht wilt waarmaken. Dat hoeft niet persé veel te kosten. Er zijn veel mogelijkheden voor zelfstandigen die gratis of goedkoop zijn. Maar dan nog moet je ergens beginnen.

Zet tools in

Waar heb ik het dan over? Ik praat over tools. En dan specifiek over automatiseringstools. Er zijn veel tools die je kunt inzetten om je werk en je leven eenvoudiger te maken. Online tools via internet te bereiken en waar je eenvoudig een abonnement voor af kunt sluiten.

Wat zijn de voordelen van automatiseren?

– Het kost minder tijd
– Er worden minder fouten gemaakt
– Je bespaart geld doordat het jou minder tijd kost
– Je kunt je focussen op andere zaken

Automatiseren moet om slim en snel te werken!

Waarom automatiseren ondernemers dan te weinig? Ze laten zich tegenhouden door het feit dat je voor sommige tools abonnementskosten betaalt. Dat noem ik verkeerde zuinigheid. Omdat jouw tijd en uren die je steekt in ‘alles zelf doen’ veel duurder zijn dan het abonnementsgeld van die tools.

Sterker nog: ik vertel zelfs aan de virtuele assistenten (VA’s) in mijn trainingen dat zij vaak duurder zijn dan het automatiseren van een aantal taken.

Ook de VA’s leren na te denken over de mogelijkheden die er zijn, zodat zij de ondernemers kunnen helpen met die onderdelen die niet geautomatiseerd kunnen worden. Of door juist de automatisering te implementeren.

Wat ga je automatiseren?

1. Activiteiten die steeds terugkomen, zodat je tijd kunt besparen
2. Online marketingactiviteiten, omdat dit jouw sleutel is om nieuwe klanten te werven
3. Onderdelen voor het leveren van je diensten, waardoor je tijdig en professioneel met klanten communiceert wat weer vertrouwen oplevert.

Weet dat als je gaat automatiseren je eerst tijd en energie moet steken om dit goed in te regelen en op te zetten. Je verdient deze tijd echter ALTIJD terug. Dus meer dan de moeite waard!

Heb jij al onderdelen geautomatiseerd? Vraag jij je af of bepaalde taken geautomatiseerd kunnen worden? Op mijn Facebookpagina deel ik dagelijks een #ToolTip die je kunt toepassen!

Petra Fehring
Petra Fehring

Petra Fehring is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en heeft in 2013 de Academie voor Virtueel Professionals opgericht. De Academie is de eerste opleiding in Nederland en België waarin trainingen aangeboden worden voor Virtueel Assistenten (VA), Virtueel Professionals (VP) en Virtueel Managers (VM). Nieuwe beroepen in een nieuw ontstane markt voor professionals die weten dat ze meer in hun mars hebben, het heft in eigen hand nemen en zelfstandig ondernemer worden.

Bekijk alle artikelen van Petra Fehring →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →