Wat kunnen we als zzp’ers leren van het fenomeen ‘Deep Work’

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Wat kunnen we als zp’ers leren van het fenomeen ‘Deep Work’ | Niels Huismans

Is ‘Deep Work’ de sleutel tot succes?

In onderstaand artikel gaan we in op het fenomeen ‘Deep Work’ en bekijken we of dit de sleutel tot succes voor professionals is? Eerder schreef ik al een aantal artikelen over hoe je er voor kunt zorgen dat je effectiever kunt zijn in je werk. Dit ging onder andere over het niet laten beïnvloeden van je agenda en planning door andere en door het effectiever omgaan met e-mail en vergaderingen. Dit eigenlijk allemaal om ruimte en tijd te creëren voor “echt werk”. We hebben tegenwoordig, en dan voornamelijk de toenemende populatie van kenniswerkers, een enorme uitdaging om ons bezig te houden met zaken die er echt toe doen op ons werk.

Ik ben van mening dat we onszelf te weinig de vraag stellen wanneer en waarmee we nu echte waarde toevoegen. Het probleem achter deze uitdaging zit hem voornamelijk in de toenemende vormen van afleiding. Naast eten, slapen en seks is ‘afleiding zoeken’ schijnbaar één van de basisverlangens van de mens. Het is dus volstrekt logisch dat we de neiging hebben om voor het makkelijke werk te kiezen of snel bevrediging zoeken door iets op social media te posten of weer eens een nutteloos filmpje op YouTube te bekijken.

Wetenschapper Cal Newport introduceerde daarom een aantal jaren geleden de term ‘Deep work’. Het idee van Deep Work is om alle focus bij één taak neer te leggen. In zijn optiek is dit dé manier om efficiënt te werken én met een bevredigd gevoel naar huis te gaan. De titel van zijn boek refereert naar de diepe concentratie die je nodig hebt om al je cognitieve vaardigheden optimaal te benutten. Zo creëer je werk dat voortkomt uit het beste wat je hersens te bieden hebben – en daardoor moeilijk te evenaren is voor anderen. Deze concentratie is volgens Newport de tegenhanger van het wat oppervlakkigere werk dat minder van je intelligentie vraagt. Denk hierbij aan mailtjes beantwoorden, je bureau opruimen of appen met je moeder.

Dit sluit heel erg aan bij mijn eigen overtuiging maar zeker ook bij andere studies en praktijk cases. Het is ook een bekend fenomeen bij succesvolle personen. Ze kunnen heel goed focussen – soms bijna (te) obsessief. Deze vaardigheid, van extreme focus, om zeer geconcentreerd te kunnen werken zou wel eens de superkracht van de mens kunnen worden de komende decennia.

Waar zit eigenlijk het probleem?

Het is eigenlijk heel simpel. Als we namelijk niet specifiek nadenken over de indeling en effectiviteit van ons werk, dan kiezen we vooral voor het ‘gemakkelijke’ werk. Ook ons uitstelgedrag helpt niet mee. Toch komt het ook doordat het voor veel kenniswerkers niet duidelijk is waar ze op afgerekend worden en wat hun meerwaarde zou moeten zijn. Hierdoor zie ik professionals veel dingen doen waardoor ze in ieder geval zichtbaar zijn voor collega’s en druk lijken. Een ander probleem zit hem denk ik in het feit dat we ons steeds meer in een ‘prestatiemaatschappij’ bevinden. In de prestatiemaatschappij slaat de balans door naar werk dat geen waarde creëert. ‘Druk zijn’ is een statussymbool.

Cal Newport verwoordt dat in zijn boek Deep Work (2016) als volgt: “hoewel we met ‘diep werk’ echt waarde kunnen toevoegen, richten we ons volledig op logistiekwerk. Voor diep werk – denk aan het schrijven van een ondernemingsplan of roman – heb je volgens Newport al je cognitieve vaardigheden nodig, waardoor je er meer voldoening uit haalt. Terwijl logistiek werk – zoals het beantwoorden van email – in eerste instantie productief aanvoelt, maar je ‘s avonds wel met een leeg gevoel achterlaat. Je hebt geen echte waarde gecreëerd.

 Hoe zorg je voor echte focus?

Laat ik beginnen om te zeggen dat het enig moed vereist om tot echt ‘diep werk’ te komen. Je moet niet bang zijn dat mensen gaan denken dat je niet hard werkt. Hieronder een aantal tips en methodes van Newport gecombineerd met mijn eigen visie en ervaring om er voor te zorgen dat je voor die echte focus kunt gaan.

Zorg dat je de afleiding achter je laat
Zorg dat je in een omgeving werkt waar je jezelf ook kunt afsluiten. Dit kan door naar het spreekwoordelijke hutje op de hei zonder internet te gaan maar dat hoeft zeker niet. Ik zelf kan ook prima twee uur lang werken in een koffietentje. Noise canceling oordoppen in en gaan. Uiteraard werkt dat niet voor iedereen. Experimenteer wat voor jou werkt. Belangrijk is dat je zorgt dat er voor jou geen makkelijke afleiding is.

Het inroosteren van periodes van diep werk
Belangrijk is ook dat je de momenten voor ‘diep werk’ inroostert en daardoor ook echt tijd opneemt in jouw werkplanning en agenda. Dit is ook zeer werkbaar voor kenniswerkers. Wetenschapper Adam Grant bijvoorbeeld, werd voor zijn dertigste hoogleraar aan de Amerikaanse businessschool Wharton, en is daar de populairste docent. Grant deelt zijn jaren op: het ene semester geeft hij college, het volgende semester is hij wel aanwezig, maar werkt hij compleet onbereikbaar aan zijn wetenschappelijke publicaties. Je kunt ook voor het indelen van weken of dagen kiezen.

Een ritme vinden in het diepe werk
Net als met sporten, vroeg opstaan en andere lastige gewoontes die je jezelf wilt aanleren is ritme cruciaal. Zo zette komiek Jerry Seinfeld elke dag een kruisje op de kalender als hij had gewerkt aan het schrijven van grappen voor zijn nieuwe show. Die ketting van kruisjes wilde hij op een gegeven moment niet meer onderbreken.

De ‘journalistieke methode’
Newport schrijft in zijn boek ook over de journalistieke methode. Hij ontdekte dat Walter Isaacson, de biograaf van Steve Jobs en voormalig hoofdredacteur van Time, vele vrije momenten gebruikte om even (twintig minuten tot een uur) aan zijn boeken te werken. Heel snel omschakelen van oppervlakkigheid naar diep, geconcentreerd werk vergt volgens Newport echter training en is niet voor iedereen weggelegd.

Newport zelf verhoogt zijn productiviteit door zijn werkdagen minutieus te plannen en precies bij te houden hoeveel ‘diep werk’ hij op een dag gedaan krijgt.

Hierbij nog een extra tip van Newport: wees lui. Wie diep wil werken, moet juist ook echte vrije tijd durven te nemen. Durf dus ook los te laten. Lees dus bijvoorbeeld geen werkmail ’s avonds of in het weekend, stop met het zoeken naar die constante stroom van afleiding, maar durf je te vervelen als je ergens moet wachten. Hetzelfde geldt dat je ook echt aanwezig bent als je ergens aanwezig mag / moet zijn. Kijk eens om je heen tijdens een feestje. Hoeveel mensen zoeken niet de constante ‘afleiding’ van hun smartphone.

En als je dit alles echt serieus neemt en je voor minder afleiding wilt zorgen, stop dan bijvoorbeeld met één van de sociale media kanalen. Om jezelf te overtuigen, kun je bijvoorbeeld dertig dagen stoppen met Twitter of Facebook. Heeft niemand je gemist na die dertig dagen? Heb je nooit het gevoel gehad dat het gebruik noodzakelijk was? Dan zou je er daarna ook definitief mee kunnen (of zelfs moeten) stoppen.

Ik ben zeker ook benieuwd naar jullie visie en ervaringen omtrent ‘diep werk’. Mail me deze naar niels@adapt.nl.

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →