Succesvol ondernemen is saai

ZZP Barometer | cesvol ondernemen is saai |Marco den Hartog

Hoe creatieve ondernemers hun eigen groei saboteren

Een paar weken geleden was ik met een groep talentvolle ondernemers.  Het thema van het weekend was ‘scaling up’ ofwel groeien, opschalen. Mijn collega en co-trainer sprak de belangrijke woorden: ‘Succesvol ondernemen is saai’.

De deelnemers keken hem niet begrijpend aan: Saai? Hoezo? Wij gaan voor creativiteit, nieuwe dingen doen. Waarom is dat saai? We hadden kortom iedereen wakker voor het belangrijke onderwerp opschalen. Bij opschalen gaat het niet over steeds nieuwe dingen verzinnen. Maar vooral over uitbreiden, uitvergroten en laten groeien van wat al goed gaat. Een beetje goed gaat, heel erg goed gaat of iets er tussenin. En daarin zit voor veel ondernemers het ‘saaie’. We hebben de workshop al een paar keer gegeven, en nu? We hebben een eerste klant uit die interessante branche binnengehaald.

En nu?

Zeker de creatieve ondernemers onder ons verliezen op dat moment een beetje de belangstelling. Wat gaan we nu weer doen? Waar hebben we zin in? De focus verslapt, we gaan een nieuw project opstarten. Hier komt het punt van mijn collega: succesvol ondernemen is saai. Na die eerste klant, die eerste opdracht, dat eerste kleine succes komt het o zo belangrijke, maar wel wat saaie werk. Details goed krijgen, achterhalen wat de eerste klant goed vindt en wat er beter kan. De dienst en de propositie nog wat scherper en sterker krijgen. Dat werk.

Meer finetunen dan supercreatief zijn dus

Veel ondernemers brengen dat niet op, het ‘saaie’ stuk, daarom schalen ze niet op en blijft hun business superleuk, maar niet echt heel succesvol. Ze zijn met heel veel ‘leuke’ dingen bezig maar geen daarvan krijgt volle focus. Ze springen er daarom niet uit in de markt en houden hun groei onbewust tegen.

Hoe werkt dit voor mij?

Eigenlijk hetzelfde. Het scaleup weekend doen we nu voor de derde keer. Iedere keer steken we veel effort in het ‘finetunen’, de details steeds beter krijgen. De selectie van de groep, het programma. We worden dus steeds beter en bekender en opdrachtgevers zien ons volharden in wat we doen.
Pas dan, na dat ‘saaie’ werk ben je klaar voor scaling up, voor echte groei. En het mooie is, zo gefocust bezig zijn is eigenlijk superleuk en helemaal niet zo saai.

Nog meer tips, inzichten en adviezen? Download dan hier mijn gratis ebook met 7 sterke strategieën voor Werelds Ondernemen.

Marco den Hartog
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →