Interview met Linda Grotenhuis van Administratiekantoor Overzicht & Inzicht
Als zzp’er wil jij jouw financiën graag zo goed mogelijk geregeld hebben. Spaar je wel (genoeg)? Plan je voldoende vooruit? Om te kijken hoe succesvolle ondernemers dit doen, interviewen wij maandelijks een van onze leden. Deze maand: Linda Grotenhuis van Administratiekantoor Overzicht & Inzicht. Wij vroegen haar hoe zij haar zaken op het gebied van financiën als zzp’er heeft geregeld. Het interview wordt mede mogelijk gemaakt door zzp-bank Knab, themapartner van ZZP Barometer.
Vertel: wat doe je precies, en voor wie?
Er zijn twee doelgroepen die ik met hun administratie help: de zzp-ers en het kleine MKB.
Voor een zzp-er kan ik de hele administratie inclusief de periodieke btw aangiftes en jaarlijkse IB verzorgen. Er zijn tegenwoordig echter steeds meer zzp-ers die zelf hun administratie bijhouden, maar die het fijn vinden dat ik iedere kwartaal check of ze (nog) goed bezig zijn en de btw aangifte verzorg. Tenslotte zijn er ook zzp-ers waar ik alleen de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting voor doe.
Voor het MKB verwerk ik alle in- en verkoopfacturen, bankmutaties en de salarisadministratie in een boekhoudsysteem en kan ik de btw aangifte voorbereiden en indienen. De accountant hoeft dan alleen nog maar de jaarrekening op te stellen.
Je hebt jouw zakelijke financiën ondergebracht bij Knab. Waarom heb jij voor deze online bank gekozen?
Om duidelijk overzicht te houden tussen zakelijk en privé, heb ik vanaf het begin een zakelijke rekening gehad. Daarbij geeft een zakelijke rekening een serieuze uitstraling op je facturen. Ik heb destijds gekozen voor de Knab vanwege de lage kosten en de duidelijke en moderne website. En zeker ook vanwege de vlotte manier van communiceren, de achterstevoren ‘wij zijn anders dan andere banken’ uitstraling en daarmee zeker ook de naam!
Hoe belangrijk is het voor jou om als zzp’er een reserve achter de hand te hebben?
Het geeft rust om een financiële reserve te hebben. Geen paniek als een opdrachtgever later is met betalen omdat je weet dat je je vaste lasten en periodieke btw aangifte kan betalen. Zorgen maken om je financiën geeft negatieve energie, terwijl je als ondernemer veel beter functioneert met positieve energie.
Hoe zorg jij ervoor dat je als zzp’er genoeg financiële reserve hebt?
Onder mijn zakelijke betaalrekening bij Knab heb ik diverse rekeningen waar ik geld apart op zet. Zo heb ik (uiteraard) een btw / IB rekening waar ik de ontvangen btw van de verkoopfacturen apart op zet en waarop ik geld reserveer voor de te betalen Inkomstenbelasting. Daarnaast heb ik een zakelijke spaarrekening voor te verwachten grotere zakelijke uitgaven.
Heb jij voor jouw bedrijf bepaalde financiële doelen opgesteld?
Het financiële doel wat ik met mijn onderneming vooral wil realiseren is financiële onafhankelijkheid. Ik vind ook dat je persoonlijk veel sterker wordt als je dat voor jezelf gerealiseerd hebt. En dat straal je vervolgens weer uit in je dienstverlening. In je financiële status kun je een “basis stand” onderscheiden waarin je je kosten en levensonderhoud kan betalen, een “comfortstand” waarin je geld kan uitgeven aan bijvoorbeeld een nieuwe website of training om (nog) beter te worden in wat je doet en een “relax /luxe stand” waarin je echt groter kan gaan denken als ondernemer. Je het jezelf kan permitteren om bijvoorbeeld een verre reis te maken.
Hoezeer ben jij als zzp’er al bezig met jouw inkomen en financiën in de toekomst? En hoe breng jij deze voor jezelf in kaart?
Als startende ondernemer lag mijn toekomst een maand verder… Nu mijn onderneming steviger staat zet ik maandelijks geld opzij in een pensioenvoorziening. Zij geven op basis van het bedrag dat je maandelijks inlegt een prognose van het bedrag dat je na een bepaalde leeftijd zal krijgen. Het voelt goed om dit te doen, zeker ook in het grotere beeld van de financiële onafhankelijkheid die je daardoor doortrekt naar een leeftijd waarbij grijze haren de boventoon zullen gaan voeren.
Tot slot, heb jij nog een ultieme tip voor jouw collega-zzp’ers op het gebied van financiën?
Gooi eens een maand lang al je kleren op een hoop: je weet werkelijk niet meer wat je nu wel en niet hebt, wat in de was zit, etc. Daarom maak je stapels in de kast en het is weer duidelijk.
Oftewel: Zorg voor overzicht! Wellicht heel ouderwets maar zeker nuttig daarbij: gebruik diverse rekeningen waar je je geld over verdeeld. Een rekening waarop je de af te dragen btw zet is daarbij de eerste ‘extra’ rekening die ik adviseer om te openen!