Besteed jouw kostbare tijd aan werkzaamheden die omzet opleveren
Hoeveel tijd besteed jij aan het leveren van je diensten? Dus dedicated aan klanten om daadwerkelijk omzet te genereren? Dit klinkt misschien als uurtje factuurtje, maar dat bedoel ik niet. Hoeveel tijd besteed je aan zaken om meer omzet te generen? Aan je klanten? Of aan het werven van klanten?
We zijn geneigd om heel veel tijd te besteden aan randzaken. We worden afgeleid door hap snap zaken. De waan van de dag heerst. Nieuw binnengekomen mailtjes worden als eerste afgehandeld. Mensen die het hardst aan de bel trekken help je als eerste. Misschien besteed je tijd aan werkzaamheden waar je niet snel in bent. Of waar je expertise niet ligt. Soms ben je een hele dag aan het ploeteren en vraag je je aan de einde van de dag af wat je nou eigenlijk gedaan hebt.
De valkuil is dat je je kostbare tijd verkwist aan zaken die uiteindelijk niets opleveren. Terwijl je juist je tijd zo effectief en efficiënt mogelijk wilt benutten. Wil je je financiële doelen halen, zal je eerst moeten bepalen waar je je tijd aan besteedt. Goed afwegen wat je wel of niet doet. En waarom! Hoe pak je dat aan:
1. Hoeveel omzet wil je maken?
Het start met bepalen van de gewenste omzet die je ieder jaar wilt maken. Dat is je uitgangspunt. Je omzetdoel komt ergens vandaan. Je relateert je omzet aan de diensten die je levert. Met andere woorden: hoeveel klanten heb je nodig om je omzetdoel te halen?
Als je weet wat je omzetdoel is en hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt, is dat je eerste focuspunt.
2. Hoe werf je de klanten?
Volgende stap is bepalen waar je deze klanten vindt. Welke online marketing strategieën zet je in om leads te generen? Op welk social media kanaal bevindt jouw doelgroep zich? Welke offline acties kan je benutten?
Vaak zijn alle activiteiten rondom marketing en sales enorm arbeidsintensief. Dit is echter de bron om je klanten te vinden. Om leads om te zetten in klanten. Dit onderdeel moet jij je tijd aan besteden. Hier ligt jouw focus naast het leveren van je diensten.
3. Welke taken hoef jij niet te doen?
Kijkend naar het aantal beschikbare uren in een week, hoeveel besteed je aan het werven van klanten? Welke dagen heb je gereserveerd voor marketing en sales? Hoeveel uren besteed je aan randzaken die jij absoluut niet zelf hoeft te doen? Die heel tijdrovend zijn maar geen nieuwe klanten en dus geen omzet opleveren?
Bepaal welke taken je kunt afstoten. Welke taken niet bijdragen aan het doel van jouw bedrijf. Welke taken je kunt overdragen aan derden met expertise die hier sneller in zijn. En onderneem actie! Dit levert je niet alleen tijd op maar uiteindelijk ook omzet.
Besteed jouw uren zodanig dat ze zoveel mogelijk declarabel zijn en omzet opleveren.