Kiezen als zzp’er: eerst met je hart, dan pas je hoofd

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Kiezen als zzp'er- eerst met je hart, dan pas je hoofd - ZZP Barometer

Is kiezen voor jou een hoofdzaak?

De meeste ondernemers zijn ooit begonnen met een mooi idee. Ze wilden iets bereiken. Velen hebben dat ook daadwerkelijk bereikt, of zijn in ieder geval dicht in de buurt gekomen van het ideale plaatje. Wat ik vaak hoor is dat men na een tijdje vergeet nieuwe dromen en doelen uit te zetten. En dan bedoel ik niet de simpele doelen die men wekelijks of maandelijks haalt. Het gaat hier om die echte grote volgende stap voor jou en je bedrijf. Wat dan gebeurt is dat men blijft doorborduren op de bestaande situatie en door tijdgebrek te weinig aandacht besteedt aan de echte groei.

Kiezen is nooit een probleem

Een veel voorkomend probleem dat geopperd wordt, is dat men moeilijk kan kiezen. Er zijn zoveel ideeën die allemaal leuk zijn, maar dat het echt kiezen een lastig ding blijft. Dat wil ik direct weerleggen. Het kiezen is nooit het probleem. Jij maakt de hele dag door constant keuzes. Heel vaak doe je dat onbewust. Je kiest of je wel of niet de telefoon opneemt, hoe je de klant wil benaderen, wat jij wil eten en of jij je mond houdt tijdens een vergadering.

Het ‘probleem’ met kiezen voor de grote dingen is niet de keuze zelf, maar de afwegingen die we in ons hoofd maken. We wegen de voor- en nadelen af en we nemen daar onze emoties in mee. En dat zijn gevoelens zoals angst, onzekerheid, bang voor afwijzing, kan ik het wel, misschien mislukt het, heb ik wel genoeg kennis en nog veel meer. Deze afwegingen zorgen ervoor dat we wel een keuze maken, maar vooral een keuze om iets niet te doen in plaats van ergens naar toe te gaan.

Hart versus hoofd

Nu zeg ik niet dat je nooit moet nadenken over de hoe-vraag. Het is zeker slim om goed na te denken over de mogelijke consequenties. En daar hebben we onze hersenen in ons hoofd onder andere voor gekregen. Maar als de eerste gedachten zijn hoe en wat voor nadelen hieraan kleven, komen de meesten niet in actie. Hoe dan wel?

Durf vanaf nu echt naar je hart te luisteren. Je innerlijke stem geeft je richting. Deze innerlijke stem hebben we als zzp’ers allemaal en we ervaren ‘m dagelijks. Achteraf zeggen we dan: “zie je, ik wist het wel!” Onze innerlijke stem had al iets aangegeven, maar we hebben er niet naar geluisterd.

Kiezen wordt makkelijker als zzp’er

Dit is een methode om je te helpen meer naar je hart te luisteren en pas later je hoofd te gebruiken. Stel je hebt twee of drie ideeën en je kunt maar geen echte keuze maken. Neem een pen, papier en een kleine kom voor je. Je zorgt dat je per idee twee kleine briefjes hebt die even groot zijn. Dus bij twee ideeën heb je vier briefjes en bij drie ideeën heb je zes briefjes. Schrijf elk idee op een apart briefje en doe dat twee keer. (We gaan verder alsof er drie ideeën zijn). Je hebt nu zes briefjes en elk idee is twee maal opgeschreven. Deze zes briefjes vouw je op identieke wijze en je doet ze in de kom. Neem nu twee à drie minuten de tijd om alle ideeën de revue te laten passeren. Denk eraan en voel ze ook.

Vervolgens hussel je de briefjes in de kom goed door elkaar zonder te kijken. Dan pak je er één briefje uit en opent deze. En nu komt iets heel belangrijks. Veel spirituele mensen denken dan dat dit je keuze moet zijn. Sorry, maar dat is niet waar. Wat nu heel belangrijk is, is dat je luistert naar je innerlijke zzp-stem: je hart. Wat is na het lezen van het briefje je allereerste, ongecensureerde reactie/gevoel.

Is dat: YES!! Mooi, dan kan je dit idee verder uitwerken. Of is je eerste echte reactie: SHIT! Ook mooi, want dat geeft aan dat je op een ander antwoord had gehoopt. En welk antwoord is dat dan? Welk idee geeft je diep van binnen de meeste energie en inspiratie? En nu niet met het hoofd erover heen gaan denken dat het niet kan, of wel erg gedurfd is, en je angsten laten opkomen. Nee, durf er naar te luisteren.

Werk het uit

Kies dit idee en werk het op z’n minst uit. Dat doe je als volgt. Ga rustig zitten en voel en denk aan de keuze die je net hebt gemaakt. Stel je nu eens voor: ‘als dit gerealiseerd is, wat levert het jou dan allemaal op? Wat voel je dan, zie je om je heen, zeggen anderen tegen jou? Wat hoor je en welke acties onderneem jij dan?’ Maak het plaatje zo mooi en ideaal mogelijk en ervaar de voordelen voor jezelf. Geniet ervan en zie dat het al waarheid is.

Pas daarna ga jij je hoofd gebruiken en een stappenplan maken om dit te realiseren. Pas nu komt de hoe-vraag naar voren. Eerst committeer jij je aan je hart, dan gebruik jij je hoofd. Blijf vooral focussen op hoe je het wél wilt hebben als zzp’er. Laat je niet afleiden door angsten, maar zie voor je dat het wél kan. Einstein zei al: ‘Imaginatie is vele malen belangrijker dan kennis.’

In mijn vorige blogs leg ik je stap voor stap mijn LIFE-formule uit om je nog meer te helpen de juiste keuzes te maken. Deze blogs zijn een mooi hulpmiddel voor jou als zzp’er bij dit pad wat je volgt. Ik wens je hartstikke veel succes en plezier.

Avatar foto
Arturo Massaro

Arturo Massaro is internationaal trainer, coach en spreker, oprichter van de Dreamschool en auteur van het boek ‘Het realiseren van je ondernemersdoelen.’. In 2001 kreeg hij letterlijk een droom om trainer te worden en zegde hij zijn baan als manager bij een groot energiebedrijf op. Sinds 2002 geeft hij wereldwijd trainingen in Leiderschap, Teambuilding en Communicatie. Vanaf 2015 helpt hij met zijn Dreamschool ondernemers om hun visie, droom en doel te realiseren. In 2017 is hij de winnaar van de publieksprijs bij de Freelancer of the Year Awards. Daarnaast is Arturo schrijver van het boek Experttips voor het realiseren van je ondernemersdoelen.

 

Bekijk alle artikelen van Arturo Massaro →

Aanbevolen

Focus: de weg naar jouw zzp-doel | ZZP Barometer
Focus: de weg naar jouw zzp-doel
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →